23948sdkhjf

Lykkepillen i Hardanger

Strålende vær, strålende mennesker og lykketreffet var et faktum.

Hardangertreffet i Odda seiler opp som det nest største arrangementet for veteranlastebil her i landet.

I år deltok over 120 kjøretøy og forvandlet den ellers så blodtrykksfremmende kontrollplassen til Statens vegvesen til en nostalgisk oase.

Veteraner fra hele Sør-Norge siktet seg inn på garasjen til Garberg Transport og de omliggende herlighetene, slik at en rekordstor kolonne med gamle slitere lørdag ettermiddag kunne cruise frem og tilbake til Rullestadjuvet.

Flest

En av deltakerne var Stig Tore Anthun, som stilte med ikke mindre enn åtte av sine totalt ti kjøretøy i klassen veteranlastebil.

- Jeg fikk i hvert fall med meg flere biler hit enn Stangelandveteranene. Det er en god følelse, sier han og ler.

Anthun har handlet mye bil de siste årene og er ofte frempå hvis han aner en risiko for at noe kan være på vei ut av landet.

- Bilene mine skal ikke se strøkne ut. De skal speile bransjen slik den var og da var de gjerne ikke spesielt strøkne mens de var i drift, mener han.

Strøkent

Hardangertreffet bød ellers på mange gode historier. Et eksempel var Leif Magne Sørvåg som på lørdagen handlet en gammel bulkhenger usett. - Jeg skal kjøre grisemøkk med den, forklarte han mens han prøvde å tyde skiltet på chassiset. - Står det ikke Briab Interconsult her da, spurte han etter noen sekunders studie av den krypterte informasjonen.

Litt lenger nede på plassen fant vi Ante Årthun med sin nydelig restaurerte Scania T142E med Blidsbergkasse og ved pølsegrytene traff vi på Didde, legenden fra Lærdal.

Hardangertreffet samler uten tvil en del av kremen fra den norske transporthistorien og de beste historiene fra denne helgen må du lese i TransportMagasinet etter sommeren.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063