Siste revisjon av det store dokumentet norsk transportplan (NTP 2018-2029), eller helt korrekt: Et forslag til dette - er lagt fram i dag. Og NTP-forslaget inneholder et utall godbiter for alle som er interessert i transport.

Essensen er likevel enkel: På tross av dagens svake konjunktur og behovet for å redusere klimapåvirkningen kraftig, så venter alle involverte transportetater kraftig vekst i godstransporten fremover.

Nå vet alle at veitransporten i Norge er utfordret av internasjonale aktører. Men den utviklingen som skisseres i NTP favoriserer i større grad nasjonale transportører.

* Når utslippene fra transport er ventet halvert innen 2030, betyr dette at de som har nyest og renest teknologi får fortrinn. Her stiller både den norske bilparken og innføring av annengenerasjon biodiesel sterkt allerede i dag.

* Miljødifferensierte bompenger og færre personbiler i byene høres trist ut, men det betyr samtidig bedre arbeidsforhold for godstrafikken.

* Selv om det er ønsket at bane og sjøtransport skal ta mer av godstransporten, mener alle involvert i planen at veitransporten også vil vokse. Og styrking av grensekryssende transportmuligheter på sjø og bane betyr at lokal knutepunkttrafikk øker i stedet for kabotasjesøkende aktører.

* Og her har vi en riktig godsak: Totalt settes det av 36 milliarder kroner til å fjerne forfallet på riksvegene. I så fall bedres arbeidsforholdene her til lands betraktelig, samtidig som både ulykker og slitasje på utstyr reduseres.

Om Vegvesenet, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor får gjennomslag når de legger frem denne NTPen for Stortinget våren 2017 gjenstår fortsatt å se.

Men signalene er såpass progressive (les gjerne hele NTP her) at også norske transportører og sjåfører kan anse dette som INVITASJON til en lys fremtid innen veitransporten.

Attraktiv norsk spesialtransport - blir det mest sannsynlig mer av fremover. Illustrasjonsfoto. © Haakon Førde

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!