23948sdkhjf

Kjørte 18 av siste 28 døgn på annenmanns sjåførkort

25.000 i bot for rumeneren som kjørte for et velkjent selskap.

Det var onsdag kveld i forrige uke at en rumensk sjåfør på et estisk vogntog ble stanset ved Håbakken trafikkstasjon ved Lærdal. Kontrollen viste stygge brudd på kjøre- og hviletiden og sjåføren ble pålagt 45 timers ukehvil på plassen.

Da kontrollørene videre analyserte ruten han hadde kjørt, viste det seg raskt at den var umulig å gjennomføre med en mann på bilen.

- Da vi spurte hvor sjåføren hadde tatt sin hvile mens «kompisen» hadde kjørt, fikk vi gale adresser oppgitt. Vi kontrollerte nemlig adressene og ringte plassene han oppga, men de stemte ikke.

Tilslutt påsto sjåføren at han hadde sovet på gata mens en annen sjåfør hadde kjørt bilen. Det forteller en av kontrollørene til tungt.no. Tilsammen ble det funnet 10 brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Kjørt 18 av de siste 28 døgn på annenmanns kort

Trolig har sjåføren byttet sjåførkort ved Svinesund og brukt sitt eget kort i Norge. Det er en velkjent fremgangsmåte.

Dermed hadde sjåføren kjørt mer enn 17 timer i løpet av siste døgn. I tillegg hadde han 100 timer lengre arbeidstid i løpet av de siste to ukene enn lovlig.

Da kontrollørene gikk gjennom de siste 28 døgnene, viste det seg at han høyst sannsynlig har kjørt hele 18 av disse på annenmanns sjåførkort.

Vegvesenet har etterhvert fått god erfaring i å avsløre disse fremgangsmåtene og dermed ble politiet koblet inn.

25.000 i bot og tap av førerrett

Det endte denne gangen med et forelegg på 25.000 kroner samt at sjåføren mistet føreretten i Norge for ni måneder. Dette har sjåføren vedtatt.

Men det stanser egentlig ikke der. Det viser seg at bilen ble stanset i fjor også. Også den gangen var det tilsvarende lovbrudd.

Men da sto den registrert på et svensk firma. Tungt.no har bragt på det rene at bedriften vi taler om er Daniel Gustafsson International Transport.

Denne bedriften har opprettet et estisk firma og registrert enkelte av bilene der. Og det er tydelig at de satser på rumenske sjåfører og at det skal gå fort for seg: Selskapet heter nemlig «Romanian Express service».

Tungt.no har kontaktet selskapet for en kommentar. Ifølge dem selv kjører nemlig hele lastebilflåten med flåtestyring. Det burde derfor være interessant å høre hvordan slike brudd kan være mulig uten at de visste om det.

Foreløpig har de valgt å ikke svare på våre henvendelser.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078