Fredrik Saugstad

Nye Crafter

Sånn går det når Volkswagen endelig får lage sin egen Crafter.

Olafsen. © Haakon Førde

ALMERIA, ANDALUSIA: Så sitter vi her da, og venter på Edmund Bakken. En sidevogn full av klementiner.

Nei, Andalusia er nok ikke helt som fra boka. Mye stein og gørr - og filmkulisser. Bildene  jeg har tatt her er visstnok bare sekunder etter at Game of Thrones har gått for en formiddagste. Egentlig helt på sin plass:

VWs største varebil har frem til i dag vært produsert i samarbeid med merkets tøffeste konkurrent, Mercedes-Benz.

Det er ikke unikt, sånne konstellasjoner finnes det mange av. Men spesielt nå, når vi står her med VWs egenutviklede alternativ, fremstår det gamle kompaniskapet som dårlig butikk for VW. Og den nye satsingen som råsterk.

For med nye VW Crafter får kundene alt man tidligere har savnet – og som man på tross av den norske importørens store markedstyngde ikke har klart å kompensere for tidligere. Automatgir. Firehjulsdrift. Mer sjåførkomfort. Vesentlig høyere sikkerhet. Til lav pris…

Gamle Crafter har ikke vært god nok, så enkelt er det. Men nye Crafter ser ut til å kunne feie Mercedes Sprinter av banen. På funksjonalitet. På ytelser. På pris. Og når VW er tilbake som bred aktør, tror jeg at de merkene som har vært underliggende fremadstormende i dette tross alt lille segmentet i det siste - de kommer til å slite.

Nye Crafter kommer fra en splitter ny fabrikk, på en splitter ny plattform, og hvor bilutviklerne fra ground zero har kunnet velge det beste. Litt dyrere ja. Men TCO?

Automatgir og firehjulsdrift. Billig. Trenger vi si mer? Og i praksis? At det er blitt en nydelig bil å kjøre er klaro. Støynivå, presisjon, førerkomfort og smart tekno integrasjon vinner oss helt over.

Det er mye spennende å fortelle om her. Ikke minst at Møller satser på å styrke seg dramatiske på påbyggsiden. En ny stilling på påbygg er en ting.

Det speiler i grunn bare at troen på veksten innen biltypen generelt (les netthandel, matvarer hjem etc) pluss alle typer andre mer dellikate løsninger er  i vekst.

At VW har levert produktet er rimelig sikkert. Nå er det opp til de norske apparattet å levere resultatene. Mange av bildene viser Crafters mest sentrale mann i Norge., Kjetil Olafsen. Lykke til Kjetil.

AM og TM kommer med utdypende detaljer om ny VW Crafter i førstkommende utgaver. Følg mer – abonnenter får artiklene først.

Presisjonsparkering © Haakon Førde

© Haakon Førde

© Haakon Førde

© Haakon Førde

© Haakon Førde

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!