- Må kjøre første måned gratis og på doble sjåførkort

-Denne transportøren bruker utelukkende øst-europeiske sjåfører og direktøren i selskapet har vært i politiets søkelys senest i 2015, forteller journalist i vår svenske samarbeidspartner, Proffs, Heidi Bondensjö.

Hun har kontakt med Sonny Olsson, en sjåfør med 30 års erfaring. Han forteller om en samtale han har hatt med en tidligere sjåfør for transportøren. - Det var en unggutt på omkring 25 som snakket godt engelsk. Han fortalte at han forsøkte å spare penger for å gifte seg hjemme i Romania, sier Sonny. Men det gikk visst ikke så bra. Lønnen rumeneren fikk, var oppgitt til 6000 svenske kroner og da kjørte han seks dager i uken. Dessuten måtte han kjøre første måned gratis for å vise at han dugde til jobben. Et annet krav Sonny reagerte på, var at sjåførene måtte akseptere å kjøre på doble sjåførkort for å få jobb. Dette var i 2014. Siden den gang har euroen styrket seg og det kan rime med flere, uavhengige kilder som oppgir at sjåførene i dag skal tjene omkring 1200 euro i måneden.

Ikke før har tungt.no skrevet om sjåføren som hadde kjørt siste 18 av 28 døgn på annenmanns sjåførkort, før nestemann blir stanset med tre ulike identiteter.

De ble stanset på to forskjellige plasser i Norge - og i begge tilfellene er det jukset med kjøretidene til de grader at sjåførene har kjørt lastebil omtrent døgnet rundt.

Ikke visste vi da at det dreide seg om samme transportør. Men det gjør vi nå. Rent juridisk er det to selskaper, men med samme eier og profilering.

Onsdag i forrige uke ble først en estisk lastebil med rumensk sjåfør stanset ved Håbakken kontrollstasjon ved Lærdal.

Bare i løpet av siste døgn hadde han kjørt lastebil i mer enn 17 timer. I tillegg hadde han 100 timer lenger arbeidstid enn lovlig i løpet av de to siste ukene. Dessuten hadde han kjørt på annenmanns sjåførkort hele 18 av de siste 28 dagene.

Les også: 25.000 i bot for rumeneren som kjørte for et velkjent selskap.

Tungt.no sitter på opplysninger som viser at det estiske selskapet er eid av svenske Daniel Gustafsson. Bilene hans er et vanlig syn på norske veier.

Da tungt.no kontakter bedriften for å høre hvordan slike brudd kan være mulig all tid selskapet bruker flåtestyringsverktøy på bilene, får vi ikke noe svar - annet enn en krass mail om å fjerne bildet vi har brukt av dem på våre nettsider.

Stanset med tre identiteter

Dagen etter, altså torsdag, blir det stanset et annet vogntog. Denne gangen er det på Jessheim, og bilen er registrert på Daniel Gustafssons svenske bedrift. Den rumenske sjåføren ble svært ordknapp da politiet fant hans eget sjåførkort i skriveren, samt to ytterligere sjåførkort i lastebilhytta under ransaking. Sjåføren er utvist av landet og mistet foreløpig førerretten.

Les også: Hadde kjørt nesten 50 timer uten godkjent døgnhvil da han ble stanset.

Forstår ikke engelsk

I løpet av bare to dager er to biler fra samme transportør tatt med liknende, og svært grove, brudd på kjøre- og hviletid. I begge tilfellene vanskeliggjør sjåførene kontrollørenes jobb ved å oppgi uriktige adresser de skal ha sovet på når de i utgangspunktet ikke skal ha kjørt bilen og dessuten reduseres raskt engelskkunnskapene når spørsmålene blir vanskelig å svare på.

- Sjåførens ansvar

Vår svenske samarbeidspartner, Proffs, tar kontakt med Daniel Gustafsson og vil stille spørsmål om bilene som nå er stanset i Norge. - Hvilke biler? svarer Gustafsson først. Men når vi konfronterer ham med at det er han som faktisk eier bilene, innrømmer han det, før han kommer med et annet svar: - De tilhører det estiske selskapet, det er folk der dere må prate med, forteller han og avslutter samtalen.

Mer vil han ikke si på telefon, men via mail forteller han at det er sjåførens ansvar å følge reglene og at hans estiske selskap har blitt informert om å skjerpe seg. At doble sjåførkort skal være satt i system er noe han sterkt benekter.

- Hvordan stiller det seg med utelukkende østeuropeiske sjåfører og sjåførlønn?

- At vi har utenlandske sjåfører skyldes at vi driver internasjonal transport. Og hvor finner man en ansatt som vil kjøre gratis i en måned og på en lønn tilsvarende 6000 kroner måneden (se rammesak til høyre) ved å jobbe døgnet rundt på doble sjåførkort? De finnes ikke - hverken her eller i Øst-Europa. Lønnen hos oss er vesentlig høyere, avslutter Daniel Gustafsson.

Hvordan det dog er mulig å flytte lastebilene så langt med en sjåfør på bilen så lenge selskapet har flåtestyring på bilene, vil han fortsatt ikke kommentere.

Kriminell for 50 kroner timen

Ifølge utregninger tungt.no har tilgang på, tjente sjåføren som ble stanset i Lærdal omkring 1200 euro i måneden. Dersom man slår sammen ren kjøretid og annet arbeid, sitter han igjen med ca 50 kroner timen.

For å tjene disse 50 kronene i timen, må han dog bryte det meste av regler og kjøre nesten døgnet rundt.

Les også: Takk og adjø norsk transport - det var gøy så lenge det varte

Les også: - Jeg er livredd, lei og forbannet på disse falske sjåførene

Les også Proffs svenske artikkel om samme sak.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!