23948sdkhjf

Ikke plankekjøring å frakte tømmer:: Endelig lov med 24 meters tømmerbiler - men bare på riksvei

Lov, ikke lov, men nå er det omsider helt lovlig å kjøre 24 meters tømmerbiler. Allikevel; det er foreløpig kun tillatt på riksveier og dermed er man kanskje like langt?

De siste ukene har det vært full forvirring rundt tømmerkjøring, lengder og vekter.

Det hele begynte så bra med at samferdselsminister Marit Arnstad åpnet for økt lengde på tømmervogntog fra 22 til 24 meter samt økt tilhengervekt fra 30 til 32 tonn.

Det hele skulle tre i kraft med umiddelbar virkning, fortalte ministeren.

Dermed klappet tømmerbilnæringen med hendene. Endelig hadde vi fått gjennomslag for en lenge etterlengtet løsning på linje med både Finland og Sverige hva lengde angår.

Les også: Tillater tyngre og lengre tømmertransport

Så begynner morroa. Vegdirektoratet sier at man skal holde seg på 22 meter inntil forskriftsendringene er vedtatt og kunngjort gjennom Lovdata. Når det skjer, kan ingen svare på. Altså stikk i strid med valgflesket som nettopp hadde blitt servert fra Arnstad & co.

Les også: Full forvirring om tømmertransport

I en tid hersker full forvirring. Mandag ble forskriftendringen vedtatt. Men på listene står bare enkelte riksveier innskrevet - de som tidligere hadde 22 meter. Det hjelper lite all den tid man først kjører skogsveier og fylkesveier før man kommer på en riksvei. Tømmertransportørene fortviler og rister på hodet.

Nå vet vi at det jobbes med å få fylkesveier som tåler belastningen inn på listene, men denne jobben gjøres av fylkeskommunene og ingen kan foreløpig si noe om når dette er klart. Rekk opp hånden de som tror dette er prioritert?

Her er linken til Lovdata der de siste bestemmelsene er vedtatt.

Derfor er lengden et problem

Med 22 meter totallengde er det mange tømmerbilsjåfører som kjører med tømmer som stikker ut bak. Årsaken er at det er tømmerindustrien som bestemmer hvor langt stokkene kappes for å utnytte tømmeret på beste måte. Dermed får sjåførene et problem med å laste lovlig.

I praksis har politiet sett mellom fingrene på dette de siste 20 årene, men i den siste tiden har det vanket bøter til frustrerte sjåfører.

En måte å løse det på ville vært å kun bruke en bunt tømmer på hengeren i stedet for to, men det er en svært dårlig samfunnsøkonomisk løsning.

To år siden umiddelbar løsning ble lovet

Det er ganske nøyaktig to år siden vi skrev om saken sist. Dengang besøkte daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa representanter for lastebil- og tømmernæringen i Trøndelag og lovte å ta tak i problemet umiddelbart.

"Umiddelbart" var i dette tilfellet to år, men nå har hennes etterfølger skåret igjennom og dermed kan tømmerbilsjåfører utføre jobben sin ved å være iallefall litt mindre kriminelle enn tidligere.

I tillegg har man det rent trafikksikkerhetsmessige. Nå kan man lovlig forlenge draget mellom bil og henger. Dermed slipper man overheng og blir mer sikre i trafikken.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078