- Dette er godkjent sikring fra norske myndigheter. Vi er ofte i kontroller og har kjørt denne type last i 30 år uten uhell, sier sjåføren. © Ari Pekka

- Jeg hadde vanskelig for å tro at dette var alt som sikret traktoren, forklarer Ari Pekka Sinervä, som sendte disse bildene til vår samarbeidspartner Proffs i Sverige.

Sinervä, som selv er sjåfør, skulle nylig ta pause i nærheten av Karlstad i Sverige da han registrerte denne norske ekvipasjen. Han gikk derfor ut for å titte nærmere.

- Jeg tenkte at da var den sikkert sikret med kjetting under traktoren i tillegg. Men nei, ingen ting. Derfor begynte jeg å ta bilder.

Her skulle det i mine øyne omtrent bare litt høy hastighet i en rundkjøring til før dette velter. Eller om den ene stroppen ryker vil jo traktoren rulle av planet.

Sinervä synes ikke dette så bra ut i det hele tatt, men innen han rakk å ta det opp med sjåføren, dro bilen avgårde.

- Ikke kritikkverdig

Ved hjelp av bildene sporer imidlertid redaksjonen opp bilens eier og sjåfør. Det er et lite norsk firma som kjører i et velrennomert konsern. Men sjåføren synes ikke dette er kritikkverdig.

- Nei. Dette er godkjent sikring fra norske myndigheter. Vi er ofte i kontroller, fremholder han, og legger til at han har kjørt denne type last i 30 år uten uhell, han har nyere lastsikringskurs, og han er svært opptatt av sikkerhet.

- Det som er viktig ved sikring av traktor er at stroppene er festet over akselhøyde, og at man ikke bruker stålhjulene eller skarpe kanter som fester.

Denne traktoren er fem tonn tung, og da er stropper tilstrekkelig. Vi også bruker kjetting, men først på maskiner som er syv tonn eller over. Det er for øvrig ikke et krav da heller.

Sjåføren synes for øvrig at det er bra at folk bryr seg om slikt, det gjør han selv også, men at dette ikke er noe å kritisere. - Dette er forsvarlig sikring.

Ekspertene uenig

Det er ikke svenske eksperter enige i. Sven Sökjer-Petersen hos Mariterm i Helsingborg har sett bildene og mener denne sikringen ikke oppfyller kravene i gjeldende svensk forskrift for lastsikring, TSVFS 1978:10.

- Den angir at sikring av denne type kjøretøy skal gjøres med minst fire klosser foran og bak de mest belastede hjulene, og i tillegg skal det være fire nedoverrettede surringer, sier han.

- Om det ikke surres, så skal det finnes dokumentasjon i form av tekniske begregninger eller praktiske forsøk på at sikringsmetoden klarer de kreftene som kan oppstå. Det mener jeg er svært tvilsom med den valgte løsningen, sier Sökjer-Petersen.

Hva mener norske eksperter?

Men kanskje man tenker forskjellig i Norge? Vi har bedt Tom Martinsen hos Transportutstyr AS på Skedsmokorset kommentere lastsikringen med norske ekspertøyne.

- Jeg er skeptisk til lastsikringen på disse bildene, sier han og repeterer essensen i lastsikring: Last skal sikres med 100 prosent av vekten forover, og 50 prosent til sidene og bakover.

- Det er riktignok brukt stropper med 4 tonn bruddstyrke, ser jeg, men med en slik rundsurring får du ikke 8 tonn totalt.

- Jeg har to hovedinnsigelser. Det ene er at det er sikret «over luft», altså dekkene, som vil kunne være bevegelse i. Det andre er at det mangler kryssurring.

- Skulle jeg transportert denne selv ville jeg kryssurret foran og bak med tilsammen 4 kjettinger, godt forankret i ramma på traktoren, slik det refereres til i veiledningen til Vegdirektoratet, avslutter han.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!