Karl Johan Buur vil ikke vise oss maskinen som tryller frem disse mattene. Ingen får se den. © Frode Tellevik

Matter med kantbånd er det store nye hos Buur & Thomsen nå. Den hemmelige symaskinen presses til det ytterste for å klare alle bestillingene, ifølge eieren. © Frode Tellevik

For 25 år siden bygget han egenhendig maskinen som kunne sy border på matter. Nå har han forsket i tre år og endelig klart å bygge en maskin som klarer å sy kantbånd på de samme mattene. Et viktig skritt videre for dansken som setter sin ære i å lage ting ingen andre klarer.

- I dag skal jeg pakke 100 matter som skal sendes til kunde, sier han og kikker på oss over brillekanten.

Høygir

Maskinen, som han har bygget av flere andre symaskiner, jobber på høygir.

- Plutselig en dag virket den, smiler han og forteller at et utenlandsk foretak nylig kontaktet ham og ville ha 2000 matter.

- Jeg har laget noe som selger seg selv. Nå har jeg nettopp fått ordre på 300 matter til John Deer sine traktorer. Det har tatt av. For hver levering kommer det nye bestillinger tilbake, sier han begeistret.

Må bygge

Vi får ikke se maskinen i arbeid. Ingen får det. Karl Johan var alene på markedet i åtte år, sist han fant opp en maskin som sydde kanter på mattene. Nå er han igjen alene på markedet, enn så lenge, mannen som til og med har polstret tannlegestolen han selv sitter i når han sjekker tennene.

Nå må han og medeier Jan Thomsen ansette folk. Og det må bygges en maskin til som han håper vil sy like perfekt.

Stresset

Midt i all matematikken skal han også ta seg av bilene som skal polstres. Det markedet er stabilt og de store jobbene er fortsatt prioritert. Karl Johan har dårlig regulert arbeidstid. Du finner ham ofte i lokalene her sent på kvelden. Han har ikke alltid vært så snill med seg selv, og han vet det. Men kunden har alltid kommet først. Nå har han slettet facebookprofilen sin. Han fikk uansett ikke tid til å svare på alle henvendelsene.

Tar grep

- Jeg har vært slem med meg selv. Nå har jeg fått beskjed av legen om å ta grep, men det sa han for 20 år siden også. Jeg er fortsatt alltid stresset, men ikke på samme måte som tidligere. Jeg rydder mer plass til Karl Johan-tid nå, finner frem gitaren og koser meg litt, sier han.

Buur & Thomsen har mange kjernekunder, som kommer igjen og igjen.

De bestiller gjerne plass et halvt år før bilen leveres fra fabrikken, for å sikre seg, og fortsatt er det norske markedet stort.

Ståpels

- Jeg har fortsatt flest norske kunder, men de danske er på vei opp. Det er en trend at også danske vognmenn ønsker polstring i bilene for å få de rette sjåførene, røper han.

Hver gang Karl Johan møter en ny kunde analyserer han. Noen hevder han er 50% psykolog og 50 % kunstner.

- Hvis ikke hårene reiser seg på armen når jeg prater med bileier og sjåfør om en jobb, så er vi ikke i mål om hva kunden skal ha. Det må stemme, fastslår han.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!