Bjørn Uno Rogneby og kontrollørene hans ved Jessheim stanset en polsk transportør med grove brudd på kjøre- og hviletid. © Svein-Ove Arnesen

- Det er slike tilfeller vi spesielt ønsker å få ut av veien, forteller Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim trafikkstasjon til tungt.no. Han forteller at kontrollørene på Jessheim nettopp har stanset en polsk transportør der sjåføren mistenkes for svært grove brudd på kjøre- og hviletiden.

Polakken var i Finnmark og hentet laks hos Cermaq Norway mandag ettermiddag omkring 14.00. Laksen skulle på et fly fra Gardermoen til Australia klokken ett onsdag.

For å løse dette kjører han til 20.00 og tar en time og 31 minutters hvil, før han trolig har kjørt uten sjåførkort frem til klokken 08.00 om morgenen. Først da setter han på nytt inn sitt eget kort og kjører til 17.30 før han tar ny hvil.

Endrer forklaring utallige ganger

Da vi stopper han, ser vi med en gang at noe er galt, men sjåføren endrer forklaring utallige ganger, før vi konfronterer ham med så mye fakta at han etterhvert innrømmer at noe nok er galt.

Allikevel endrer sjåføren igjen forklaring etter å ha tatt en telefon til sin sjef. Da forteller han at sjefen møtte ham med en ny sjåfør og at han selv hadde sovet i personbilen til sin sjef som skal ha kjørt etter den nye sjåføren. Hvem den nye sjåføren var, hvor han nå befant seg eller hvor sjefen var, kunne han dog ikke svare på.

Det hjelper uansett lite. Det er ikke lov å ta døgnhvil i bil som er i bevegelse.

Sjåføren er nå anmeldt for grove brudd på kjøre- og hviletiden. Fisken er hentet av en ny, norsk bil, men rakk ikke flyet som skulle til Australia klokken ett.

Dette er jo en side av saken, forteller Rogneby. En annen side er jo at slakteriet der oppe i Rypefjord må ha visst at det ikke lar seg gjøre å rekke en slik frakt med en sjåfør. De har jo også et ansvar, avslutter han.

- Hadde ikke anledning eller ansvar

- Cermaq tar dette på største alvor, og bruker mye ressurser på å sjekke at transportører som kjører for oss følger lover og regler, sier Ståle Slemmen, logistikkansvarlig i Cermaq Norway. I dette tilfellet var det imidlertid kundens transportør som hentet varene på slakteriet, og dermed har ikke Cermaq anledning til eller ansvar for å sjekke at hviletidsbestemmelsene ble overholdt, avslutter Slemmen.

Ut fra fartskriveren ser man også at selve kortskiftene er veldig kjappe. Skal man rekke å ta ut sitt eget kort, gå ut av bilen, gi plass til ny sjåfør som igjen skal sette seg inn og putte inn sitt kort, pleier det å ta litt mer tid enn de svært kjappe skiftene vi her er vitne til. © Statens Vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!