- Tar du vare på utstyret, taper ikke denne hobbyen seg så mye i verdi. Den siste tullingen er ikke født enda, fastslår Trond Åge Dyngeland. © Frode Tellevik

Den er grom. Den er sjelden og langt ifra lydløs. Når Trond Åge starter opp sin totakts V8-motor fra Detroit Diesel dukker naboene opp i vinduene.

- Vi har tålmodige naboer, forsikrer eieren som er midt i garasjebyggingen da tungt.no kommer på besøk.

God redskap må stå under tak. Spesielt i Bergen.

Lyd

Trond Åge tar seg tid til en prøvetur med maskineriet, mens han forteller hvordan totakteren havnet akkurat her.

Bremsene henger litt og de rette girene i Fullerkassen er ikke alltid der vi tror de er, men bortsett fra det går det strålende i finværet.

Lyden er utvilsomt det vanskeligste med denne lastebilen og beskrive med bare ord. Det høres ut som om stemplene prøver å bryte seg ut av blokka for å si fra om noe forferdelig galt der inne.

Eller sagt på en annen måte; grisetøff lyd!

Stykkgods

Eieren har ventet til i år med å registrere den, med god grunn. - Alt blir mye enklere når den er veteran. Jeg kommer til å registrere den slik den er. Trenger ikke skriver og slikt. Dette er ren hobby. Disse greiene er jo ikke akkurat egnet til å kjøre stykkgods, sier han.

Bergenseren snakker av erfaring. Da han eide en Kenworth, hendte det han tok et lass østover. Turene bød på mange spennende øyeblikk når returlasset skulle plukkes opp litt her og litt der.

Impulskjøp

GMCen har nok gått som tippsemi i statene. Hydraulikken vitner om det. Trond Åge vurderer seriøst å fjerne den biten, som stjeler plass både utvendig og innvendig. Han har ingen planer om å starte med tippkjøring.

Men rent bortsett fra den mistenkte tippkjøringen, kjenner han lite til historikken på bilen.

- Den kom til Finland for to år siden. Det var Jussi Löppösen, kjent gjennom Silicone Express, som hentet bilen til Europa. Finnen driver stort innen custom og er kjent langt ut over landegrensene.

Skriket

I Finland ble GMCen døpt "Screamin' Jimmy" og etter å ha vist den frem på noen show, dandert med lettkledde muskuløse damer, la han den ut for salg. I Bergen satt en fyr som nappet på annonsen. Jussi sa en pris og Trond Åge svarte ja. Dermed var potensielle språkproblemer i forbindelse med overtakelsen effektivt ryddet av veien.

- Jussi har allerede satt sitt preg på bilen, blant annet med eksosrørene og litt innredning. Men det er massevis å ta tak i her. Samtidig funker den helt greit. Jeg kan være med på det som skjer av treff og moro og så tar jeg litt og litt oppjustering etter hvert, sier Trond Åge.

Vil du se bilen i aksjon i Finland, kan du se i vinduet under.

Video.

Impuls

Den impulsive bergenseren hadde lett etter ny grombil en stund, da denne dukket opp på Øystein Korsgård sin hjemmeside. Da skjedde ting veldig fort. - I løpet av en uke satt vi på flyet til Finland. Jeg er som sagt impulsiv og tenker jeg over ting litt for lenge, skjer det gjerne ikke noe, erkjenner Trond Åge.

Via bekjente fikk han tips om å ringe Helge R. Olsen for å få hjelp med papirene. - Hun vi traff der var helt fantastisk. Alt ble ordnet og det var null problemer da vi kom hjem over grensen.

GMC General 5-Star ble produsert fra 1977 til 1988. Denne utgaven har motor fra Detroit Diesel som yter 475 hestekrefter og en egenvekt på 8100 kg. Ifølge tidligere eier bruker den rundt 19 sekunder fra 0-100 km/t. Innvendig finner man igjen både vindusheiser og flere andre detaljer vi kjenner fra Chevrolet sine pickuper. © Frode Tellevik

Inni her skjer det voldsomme ting når Trond Åge Dyngeland setter tommelen på startknappen. V8 og 2-takt i skjønn forening skaper en helt spesiell klang. © Frode Tellevik

Femstjerners lastebil fra Detroit, nå bosatt i Bergen. © Frode Tellevik

En til

Av alle US-trucks som er til salgs her på berget, falt altså valget hans på en GMC.

- Det var utseendet jeg tente på. Jeg er litt overfladisk, sier Trond Åge og ler. - Det er mer Mack og Ford i denne. Den er annerledes. Jussi sa det var den eneste i Norge, men jeg oppdaget jo at det går en i Sogn og Fjordane som ble importert som ny, sier han og ler igjen.

4 seter

Generalen er registrert for fire personer i det finske vognkortet. Når det er nevnt, ble den også registrert i Finland med solide amerikanske sprekker i frontruten fordi det var "gamle skader". Og under køyen i sleeperen henger det riktignok noe som minner om sikkerhetsseler, men Trond Åge våger ikke å vise hvordan de eventuelt skal brukes.

- Jeg bor jo i et distrikt der jeg kanskje måtte hatt noen runder med myndighetene for å få registrert denne løsningen, men jeg tenker istedet på å ta bort hele køyen og lage sitteplasser i ytterveggene og bord i midten. Vi bor jo her når vi er på tur. Teoretisk sett bør det være enkelt å få registrert den, sier bileieren med selvuttalt svekket impulskontroll.

Her skjerpes alle sansene når det begynner å rulle, riste, rape i gir og rakle i stempler.   © Frode Tellevik

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!