Nå begynner dette å lukte litt av ny fadese om de mener alvor med de tunge bilene fra sine franske søster.

REGISTRERINGER: Nesten 10 prosent bedre enn i fjor!

Det er fasiten når OFV har talt opp registreringene av lastebiler over 16 tonn frem til 1. august.

Det presise tallet er 8,8 prosent, så himmels er vel kanskje en litt drøy beskrivelse.

Men likevel:

  • Denne oppgangen skjer for det første fra et nivå som i utgangspunktet er regnet som høyt.
  • Oppgangen skjer for det andre i en periode de fleste har betegnet som usikker og turbulent for norsk næringsliv.

Marked på 4300 over 16 tonn?

En slik trend underbygger ganske kraftig at veitransport er liv laga, både nå og ikke minst fremover. Og man kan også lese den i sammenheng med at norsk industri nå faktisk er optimistisk for andre halvår 2016.

Skal vi gjøre en regneøvelse og fremskrive dette registreringene for hele 2016, kan man tro på et totalmarked på hele 4300 biler over 16 tonn.

Det er ikke bare bra for bilselgere og transportører. Også påbyggere og alle andre leverandører i næringskjeden kan glede seg.

Tre store dominerer

Går vi litt nærmere inn på tallene, er det likevel dramatikk å spore. Dreiningen mot 3 dominerende store merker forsterker seg.

Volvo øker med intet mindre enn 29 prosent fra samme periode i fjor, og er årets klare vinner med 40,3 prosent markedsandel.

Scania lurker likevel rett bak, med 38 prosent, som er genuint imponerende i et år hvor de skifter ut bilen sin.

Mercedes øker også med imponerende 14 prosent, og som derved løfter markedsandelen opp på 13,0 prosent.

Men derfra og med er steget stort og gapet økende.

MAN-tallene synker og er fortsatt preget av et modellspekter som ikke er helt optimalt for Norge. Og det er kanskje heller ingen fordel at ny norsk toppsjef ennå ikke er utpekt.

DAF-registreringene er halvert fra i fjor til i år. Det er naturlig å tenke seg at noe av årsaken er omveltning på importørsiden. Om vi ikke tar feil, har fabrikken selv overtatt ansvaret fra denne uka.

Så har vi Renault, da. Selv om Volvo-sjefene alltid har sagt at de skal skynde seg langsomt, begynner dette å lukte litt av ny fadese om de mener alvor med de tunge bilene fra sine franske søster.

Heller ikke Iveco er noe å skryte av i den tunge klassen. Her må vi imidlertid gjengjeld skyte inn at de biter godt fra seg i de lettere kassene.

Tabellen (*) per inngang august, kilde OFV.

1. Volvo, 1010 biler

2. Scania, 952 biler

3. Mercedes, 325 biler

4. MAN, 112 biler

5. DAF, 37 biler

6. Renault, 20 biler

7. Iveco, 17 biler.

* = Registrerte lastebiler over 16 tonn fra 1.1-31.7 2016

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!