Frode Tellevik

Brings "girlpower"

Jotra AS satser på girlpower når de distribuerer for Bring i hele Trondheim by.

Freightliner Coronado, 2009-modell. Den 15 år gamle Citytralla er bygget opp for å klare seg selv, og batteriene til liften blir ladet av aggragatet, slik at den om nødvendig kan trekkes av en bil som har 24 volt. Amerikanerne bruker som kjent 12 volt på sine lastebiler. Med lette lass går dette settet på 4,1 liter pr mil. Totallengden er 17,29 meter. © Frode Tellevik

Kamera sørger for god oversikt rundt snuta når Christopher sitter bak rattet. Bak grillen sitter en Caterpillar på 15 liter som yter 500 hestekrefter. PON i Trondheim har sagt seg villig til å være servicepunkt på denne maskinen, men ellers er deler en utfordring. Freightliner har en importør i Tyskland som kanskje er enkleste utvei. Det var der, hos Klekamp, at motoren ble oppgradert til Euro5. © Frode Tellevik

Christopher har god plass og eget klesskap, kjøleskap og kontor bak i sleeperen. Nesten tragisk at han aldri overnatter i bilen, men han lover å ta det igjen til sommeren på diverse countryfestivaler. © Frode Tellevik

Eaton Fuller har gjemt hele 18 gir der nede under dørken. Så er det bare å finne det rette når man trenger det... © Frode Tellevik

Overgangen var stor da Christopher Aspen gikk fra Volvo med I-shift til Freightlinerens Fullerkasse der giringen ikke akkurat kommer av seg selv.

Han begynner å få teken på det, men det rasper fortsatt både titt og ofte mens han rører i gryta på vei gjennom rundkjøringene ut av Trondheim.

Han er på sin daglige tur til Brekstad med matvarer og gods.

Drømmen

Aspen Transport har kontrakt på denne kjøringen gjennom Fosen Transport, som igjen sørger for at bilen lastes og driftes av Bring i Trondheim.

Opprinnelig har den amerikanske Coronadoen fra 2009 levd noen år i Danmark på oppdrag for Coca Cola, før telemarkingen Dag Lie hentet den til Norge med planer om å bygge bergingsbil av den. Sist sommer ble det satt sluttstrek for det prosjektet og bilen ble solgt til Trondheim, der Pål Otto Aspen følte seg klar til å realisere guttedrømmen en gang for alle.

Prosessen

I fjor startet han i fjor prosessen med å få innpass i Bring med en bil litt utenfor boksen, for å si det mildt. Åpningen kom da godsmengden økte og Fosen Transport fikk kontrakt på en ekstra semi mellom Trondheim og Brekstad. I kontrakten sto det 28 paller, akkurat nok til en citytralle, som igjen ville gi plass til en langbent trekker fra USA.

- Vi måtte gå noen runder, innrømmer Pål Otto. Bring ble først med på laget etter at vi kunne dokumentere at bilen har en Euro5 motor, og at vi i kontrakten skal stille med 28 paller som forutsetning.

Hilseplikt

På turen utover mot Orkanger er det blink og hils på det meste av det som møter oss av storbil. Christopher har sin fulle hyre med å svare på all responsen. Skoleungdom drar frem mobilen idet de ser vi nærmer oss og mødre med barnevogn kaster lengselsfulle blikk etter den tøffe riggen.

Christopher smiler litt brydd da vi påpeker at denne skyssen åpenbart må ha innvirkning på selvfølelsen hans. - Joda, det er moro å bli lagt merke til, må han innrømme mens han kobler inn jakebreaken som knatrer i eksospipene inn mot neste rundkjøring. 500 hestekrefter Caterpillar med dobbel turbo vet å gi lyd fra seg. Også innvendig.

Utfordring

Lufttandem uten avlastning og kun langsgående sperre har vært et spenningsmoment denne vinteren. Akselavstand på 5,6 meter har trolig hjulpet litt og med fulle dieseltankene på tilsammen 984 liter har det blitt marktrykk nok.

- Jeg kjører bare 20 mil om dagen på denne ruten, men det blir mye jobbing likevel med en slik bil. Spesielt i byen, sier sjåføren og kikker i speilet om tralla følger med. Tvangsstyrt sving bak gjør citytralla smidig nok til at han kan kjøre med senkede skuldre gjennom bartebyen.

Nye takter

Hjemme på Tyholt sitter pappa og unner sønnen all mulig oppmerksomhet. Selv vil han ikke inn bak rattet i amerikaneren.

- Jeg har kjørt min del, sier han og forteller om eksportkjøring på 90-tallet, medgang og motgang og til slutt 11 fine år for Fosen og deriblant fast kjøring for Bring på Brekstad.

Etter at vi fikk Brekstadkjøringen har vi sammen med Fosen bygget opp vårt eget system med mottaksterminal og distribusjon der ute, sier Pål Otto.

Aspen, som i dag har tre semier og noen distribusjonsbiler og varebiler i drift, var enkeltmannsforetak frem til sommeren i fjor.

Samme språk

Trønderen skryter av sine oppdragsgivere, både Fosen og Bring, der det har skjedd store endringer for transportørene de siste to årene.

Bjørn Finseth som sitter i ledelsen hos Bring, sammen med Dag Aure hos Fosen, har sørget for at bileierne får være med på planlegging av rutene og hvordan dette skal legges opp, sammen med logistikkfolkene til Posten/Bring.

- Det å sitte rundt bordet og snakke samme språk er fantastisk. Tidligere har vi bare fått beskjed om å prestere. Nå er det annerledes. Vi bileiere har fått en helt annen hverdag.

Fra å bli klemt for å yte mer, har vi nå fornuftige dager der folk kan trives og gjøre en god jobb, ikke minst ute hos kunden, avslutter Pål Otto Aspen.

Pål Otto Aspen (t.v.) har fortsatt lyst på Volvo VNL og har ikke gitt opp den drømmen enda, selv om sønnen Christopher allerede begynner å venne seg til usynkronisert giring. © Frode Tellevik

Ikke helt det dashbordet vi er vant med her på berget, men det duger dette også. Når man ser ut over panseret utenfor går man uansett inn i en annen tilstand. © Frode Tellevik

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!