Her i Norge er det allerede innført. Nå krever også Frankrike fra 1. juli at utenlandske lastebilsjåfører skal ha fransk minstelønn når de kjører kabotasje og internasjonal transport i landet.

Minstelønnen i Frankrike er 9,67 euro og myndighetene vil stille krav om lønnsattest, ansettelseskontrakt og oversettelse av kollektivavtalen for ansettelse ved kontroller.

Bøtene dersom man ikke har dette i bilen, vil være 2000 euro, maksimalt 4000 euro fra sjåfør pr. år ved gjentatte brudd.

Hvordan det skal kontrolleres, er ennå ikke helt klart. Ei heller i hvilket omfang den internasjonale transporten er omfattet.

Dermed halter regelverket allerede før det er innført.

Også i Norge er det uklarheter i det hele. Det hevdes at det er svært enkelt å omgå reglene ved å inngå avtalen i utlandet. Erling Sæther, direktør næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport mener at utenlandske transportører ikke nødvendigvis er bundet av allmenngjøringen, mens norske transportselskaper hvor transporten er avtalt og betalt i Norge blir bundet. Dermed virker det hele mot sin hensikt, hevder han.

Les også: Enkelt å omgå allmenngjøringen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!