Ikke kjenner vel vi alle Scanias selgere. Så da vi spurte en blid kar om hans inntrykk av den nye Scaniaen, skal vi love superlativene satt løst. - Jeg har både kjørt og sett den for en måned tid siden, forteller Torstein Setså (nummer 2 fra venstre) fra Scania Fauske til slutt. Med seg på tur til Elmia denne gangen hadde han (fra venstre) Ronny Edvardsen, Erling Endresen og Erik Jensen. - Det er egentlig godt å kunne ventilere inntrykkene nå, det har jo vært så forferdelig hemmelig alt sammen, flirer Setså. På Elmia var gutta ellers opptatt av å kikke på hengere og utstyr. Fuglen Setså kvitret også at Scanias planer er å få to biler til nord veldig kjapt. Innen den 15. september skal bilene ha vært innom alle Scania-forhandlerne i nord. © Svein-Ove Arnesen

Joda, det var litt folk på plass under den svenske avdukningen av Scania også. Her er Scania-høvding Henrik Henriksson på plass. Så rakk han morgenflyet fra Paris til de ventende massene ved Scania-standen. Vi tipper han har noen hektiske døgn for tiden.

DAF-lysene (unnskyld, Scania) stjeler mye skapplass. © Svein-Ove Arnesen

Helge Flaten og muligens hans kone (vi glemte rent å spørre, beklager) hadde både positive og negative synspunkter på den nye Scaniaen. © Svein-Ove Arnesen

Stablemulighetene var bedre i den gamle serien, mener Helge Flaten. Man kan bestille et kjøleskap i skapet ved siden av i tillegg, men det blir jo dyrere. © Svein-Ove Arnesen

DAF-topp, stylet R-serie. Rått. Skuffende. Flott, man ser med en gang at det er en Scania.

Meningene er mange. Det er de alltid. Det er ingen som noensinne har vært likegyldig til utseendet ved lanseringer.

Og skal vi være helt ærlig - vi føler at svært ofte er folk negative til nye hytter. Det tar liksom litt tid å venne seg til dem.

Personlig hadde vi nok også ventet noe mer...innovativt? Det manglet liksom wow-faktoren under avdukningen. Ingen stormklapping blant publikum, ingen rullende, nyreligiøse øyne eller tungetale.

Men kanskje nærmer vi oss grensen for hva som er mulig å få til så lenge aerodynamikkens lover og pumpeprisene er avgjørende? Og kanskje er det ikke så negativt at man umiddelbart ser at det er en Scania? For derom er det ingen tvil - selv om ganske mange har kommentert at den likner på en DAF i toppen.

Det er lysene i skalken sin skyld. Vi tror bilen blir tøff med solskjerm, lakkerte speil og dekor. Når vi er litt mer vant til den.

Dessuten er det noe med at slike lanseringer blir innmari hypet opp. Dermed forventer vi mye, vi ønsker hakeslepp. Kanskje er vi for kravstore? Og hvorfor endre det som funker? Er det ikke bedre å videreforedle det andre?

Hva sier sjåførene?

Hva vi selv mener er likegyldig. Men hva erfarne sjåfører mener er mer vesentlig.

Gravende journalisme skal være bra. Så vi spurte og gravde blant publikum etter avdukningen på Elmia. Mange ville ikke svare. Noen var finske. Flere viste seg å være Scania-folk…. og noen var dønn ærlige sjåfører som reflekterte over både gode og kanskje ikke fullt så gode, løsninger.

En av dem er Helge Flaten som kjører for Tallaksen. Helge kjører på Italia og bor 5-7 dager i bilen av gangen. Helge er en av dem du slipper å putte en femmer på for å få til å prate, og tankene er reflekterte. Slikt liker vi. Her er ikke alt sort/hvitt. Helge trekker frem hva han synes er bra og dårlig. Det er naturligvis bare et kjapt førsteinntrykk, så ta det med et lite påslag salt og døm selv etter å ha prøvekjørt. Allikevel - det gir dog noen indikasjoner. Dessuten liker vi bedre å høre på lastebilfolk som har kjørt noen år fremfor konstruktørene som aldri har betalt for mer enn 5 meter på en ferje.

Dette er bra - og dette er mindre bra

- Førersetet og kjørestillingen er fantastisk. At man sitter noen millimeter nærmere frontruta er bare bra. Plassen foran der ble jo ikke brukt til noe allikevel. Innstillingene på setet er flott og dashbordet ser også svært bra ut. Det samme med passasjerstolen som kan snues. Det er jo ideelt.

Helge ser på meg og trekker pusten. Nå kommer det: Men det over dashbordet er ikke bra. Han reiser seg og åpner hylla over hodet. Lysene på toppen (ja, de som gir DAF-assosiasjonene) stjeler plass. I de andre skapene vil du også få problemer med å få inn en bag. Han rister på hodet.

Utseendet utenpå er han ikke så opptatt av. - Den kan bli tøff synes han. Og man venner seg. Selv har han hatt en av vannhodene da de kom.

Vil ikke ha S-serie

- Men én ting er jeg klar på: Jeg vil ikke ha S-serien med flatt gulv. Det er et ekstra stigtrinn inn og på R-serien uten flatt gulv kan man enkelt komme til kjøleskapet. Det kan man ikke her. Og apropos kjøleskap: Det gamle var bedre. Vel var det mindre, men bredere. Man kunne stable bedre enn her.

Helge har mer på lager. Han har sittet og tenkt litt nå. - Løsningen med køya som kan trekkes ut, ser jo veldig bra ut. Men hvordan skal man gjøre det med laken? Når køya rulles inn igjen, vil jo et stretch-laken falle av?

- Det skal bli spennende å se hvordan den er å kjøre. De må ha lagt mye i kjøreopplevelsen, håper Helge før han farter videre på messen.

Om noen få, korte uker kommer noen eksemplarer av arten til Norge og prøvekjøringer vil fortelle langt mer om den nye generasjonen. Antakelig vil prøvekjøringen overraske positivt. Alt tyder dithen. Vi gleder oss!

Avstemning

Tirsdag ble Scania R500 og S730 vist. Liker du den nye generasjonen rent utseendemessig?

66% stemmer

Ja

32% stemmer

Nei

1% stemmer

Utseendet spiller ingen rolle

På Scania-standen fant vi også…. Scania-folk. Fra Molde møtte vi nok en gjeng entusiastiske folk på Scanias innendørs stand. Gutta fra Alstad Auto fyrte opp den ene positive setningen etter den andre, før de avslørte at de muligens, men bare kanskje, var noe inhabile. Det var da vi forsto at de var fra en forhandler. Men gutta hadde tro på den nye hytta og mente at når de hadde såpass gode erfaringer med den gamle, ville de mene at den nye ville være enda bedre. Ikke alle visste at de hadde stukket avgårde på guttetur denne helgen. Vi skal ikke avsløre det. Fra venstre ser vi Torstein Alstad, Geir Andreassen og Arne Botten. © Svein-Ove Arnesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!