Omkring 40.000 besøkende er ventet på høstens store messe i Sverige. 75.000 lastebilrelatert okkuperte kvadratmeter lastebilrelatert stoff sier sitt.

Ny Scania, Nordic Trophy, Volvos The Iron Knight, utstyr, morsomme konkurranser, innspill, prøvekjøringer, servering… og best av alt: Likesinnede. Man slipper liksom å forklare hvorfor man liker dette. Alle forstår, det er bare å nikke litt skrått og glise til hverandre der vi går. Sånt er avslappende.

Tungt.no har tatt et sveip over messa. Det blir aldri mer enn som så på slike messer. Ellers ville vi brukt en uke. Og da blir vi fort etterlyste.

Så; hva har sveipet gitt oss?

Vi har sett Palfingers kran på 165 tonnmeter, vi har hørt diskusjonene om YSK (jepp, den 9 september gjelder også i Sverige), vi har sett Mika Auvinens Highway Hero for siste gang…. og Ekdahls nye kreasjon The Boss for første gang.

Vi har ruslet forbi diodelys-pusherne i de mørke hallene og kost oss i høyttrykket på uteområdet.

Noen (få) av inntrykkene finner du i bildeserien under.

…. nå har han snart stått der i tre dager! Makan. © Svein-Ove Arnesen

I Norge ble Volvos Brage hetende Bamse. Dette eksemplaret ble restaurert av Volvo i 1986 og har senere vært brukt på ulike arrangementer. Under messen blir den auksjonert bort via tradera.se. Inntektene skal gå i sin helhet til den svenske kollegahjelpen. Svenskene har faktisk satt i gang sin kollegahjelp ved å lære av Norge. Tar vi ikke helt feil, satte NLF igang kollegahjelpen allerede i 94 eller 95. Svenskene kom igang i 2001 og skal på studietur til Norge i september. Også i Sverige er tiltaket godt mottatt av sjåfører som trenger en kollega å rate med etter en ulykke.

De er morsomme, disse svenskene. Sjekk firma-navnet. Det blir litt som han som ble spurt om hva ville gjøre om han vant en million i lotto? Da ville jeg kjøpt lastebil og drevet transport til jeg hadde brukt opp alle pengene! © Svein-Ove Arnesen

Hall C på Elmia er tilegnet veteranlastebiler. Trygve Halvorsens fra Råde sin flotte MB L1418 fra 1967 var eneste norske på plass, men selve kaka i rosinen var uten tvil denne Wilke fra 1964. Det ble kun produsert 120 eksemplarer mellom 1959 og 1964 og dette er eneste kjente eksemplar i live. Den finske produsenten Wihuri fant ut at ved å bygge en frembygd bil med boggie kunne de få opp til 8 meter planlengde. Både buss og lastebilkomponenter er brukt. En god del av delene (om man kan si noe slikt) er fra Volvo Viking. Produksjonen fattet en snarlig død da Volvo selv begynte å produsere frembygde modeller.

Boije og Volvos The Iron Knight fikk god oppmerksomhet. Snart kan du se den på Oslo Motor Show. © Svein-Ove Arnesen

Enkelt sagt vil jeg si at alt fra rattet og ned er perfekt, mens det over ikke er like bra, sier Helge Flaten etter å ha fordøyd førsteinntrykket over nye Scania. © Svein-Ove Arnesen

Her avdukes nye Scania for "oss vanlige" publikum for første gang.

De alltid tilstedeværende gutta i Autoline hadde tatt turen til Elmia. Her er de i ferd med å forklare herligheten med sandstrøerne deres for svenskene. © Svein-Ove Arnesen

Hyper er han vel ikke, den godeste Hypro-Raymond. Men på hugget, det er han. - Må jo være her for å se litt på hvordan vi kan lage utstyr til den nye Scaniaen vet du, ler Raymond i forbifarten. Hypro har som kjent fangere og utstyr til de fleste modeller. © Svein-Ove Arnesen

Innkasterne til venstre hadde ikke all verdens jobb med å finne villige til å kjøre ulike tyske biler. Prøvekjøringer av spesielt Arocs var populært. © Svein-Ove Arnesen

Det er mye sært også. Unimog blant disse. Det er kommuner og kraftselskap som er de tradisjonelle kundene og i Sverige selges kanskje fem Unimog årlig. - Men nå sikter vi oss inn på entreprenørene, forteller Claes Fehling. Det gjør nok susen. Vi liker det sære. © Svein-Ove Arnesen

Truxtop reklamerte med Sveriges tyngste tankkort. Dunkene veier hver syv kilo og konkurransen gikk selvsagt ut på hvor lenge man kunne holde dem rett ut. Karen på bildet sprang etter at fotoet var tatt, men han holdt ganske lenge. Rekorden da vi var innom var ett minutt och en Magnus Ugla; altså fyra sekunder. Selv turde vi ikke. Vi ville kommet til kort. © Svein-Ove Arnesen

Messens - og bransjens - desidert viktigste budskap å få ut, hang i taket. Se opp! © Svein-Ove Arnesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!