Før veien ble helt stengt på grunn av sikring, opplevde Lamela å møte skilt som forteller om to timers stenging og anbefalt omkjøring. Han fulgte rådet og kom til en ferge som ikke gikk før to og en halv time senere. Nå håper han på en bedre løsning når veien etter planen delvis skal åpnes. © Svein-Ove Arnesen

Arne Garvik og Godsutvalget i Vestnorsk Transportarbeiderforening vil ta saken videre. © Privat

Det er vegarbeid og rassikring mellom Odda og Eidfjord. Som en følge av dette anbefaler Statens vegvesen trafikantene omkjøring via Utne-Kinsarvik. - Det er vel og bra, men problemet er at det er for dårlig kontinuitet i fergeavgangene, sukker Wiggo Lamela oppgitt. To ganger daglig «hopper» fergen over en avgang. Rekker man ikke avgangen klokken 10.25, går det ingen ny ferge før 13.25. Det samme gjelder litt senere. Når man ikke avgangen klokken 17.40, må man derfor vente helt til 20.15.

Kan risikere mer enn to timers venting

Dermed har yrkessjåførene et problem. - For oss i transportbransjen har vi ofte passeringer på ettermiddag og kveld. Når vi blir anbefalt å bruke omkjøringsveien, kan vi risikere å måtte vente hele to og en halv time om vi bommer på fergen.

Det betyr at vi kan risikere tilfeller der vi kjører rally over Hardangervidda for å rekke fergen, mener Lamela.

Alternativet er å kjøre over Hardangerbroa, men det koster oss seks hundre kroner pluss ekstra diesel, sukker han. Arbeidet skal etter planen pågå i to år, men kan vare enda lenger.

Helt stengt

Den siste tiden har veien vært helt stengt på grunn av rassikring etter sprenging. Det skal den være til midten av desember. I denne perioden er det riktignok satt inn to ekstra avganger på Kinsarvik-Utne, men begrenset opp til syv i uka. Det er ikke nok, mener Lamela. Det er også satt inn skyssbåt for persontrafikken, men det hjelper transportørene fint lite.

- Det er også satt inn en ekstra ferge, men den er satt inn på Kvandal-Utne, sukker Lamela.

Han forteller at han synes det er hårreisende at vegvesenet anbefaler en omkjøring til en ferge som ikke går.

Lamela har engasjert politikere og skrevet flere brev til samferdselsdepartementet om saken, men føler han møter liten forståelse.

Håpet hans nå er at fergen som nå er satt inn på strekningen Kvandal-Utne kan bli overført til strekningen Kinsarvik-Utne når veien delvis åpnes igjen. - Dersom fergen flyttes og settes inn på tidspunktene den ordinære fergen «hopper over», vil det iallefall kunne ta brodden av problemene, håper Lamela.

Vestnorsk Transportarbeiderforening vil legge press

En annen fyr som også engasjerer seg i saken er Arne Garvik. Han representerer Godsutvalget i Vestnorsk Transportarbeiderforening og vil ta saken videre. - Her må noe gjøres. Det er uholdbart for transportbransjen slik situasjonen nå er, sier Garvik til tungt.no. Garvik poengterer at det er mange som blir utsatt. - Det er en strekning med mye trafikk og mange har også leveringer mellom Odda og Eidfjord som gjør at man ikke kan kjøre rundt.

Dessuten er det jo slik at dersom timeplanen ryker en dag, er det slett ikke sikkert du får tatt det igjen i løpet av uka, sier Garvik som frykter at mange vil slite med å få kjøre- og hviletidene til å gå ihop.

Nå vil Vestnorsk Transportarbeiderforening legge press på samferdselsutvalget i Hordaland. Det er de som i siste instans styrer fergene.

Det er Norled som trafikkerer strekningen der omkjøring er skiltet. Tungt.no har bedt om en kommentar fra Norled, men ikke mottatt noe svar. © Torfinn Kinsarvik Hus

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!