ØKONOMI: På tampen av fjoråret fikk transportbedriften, som er en av landets største møbeltransportører, en million kroner fra Enova til å komme i gang med energiledelse.

- Med energiledelse avdekker de unødvendig energibruk i driften. Prosessen ender med konkrete tiltakslister og systematisk oppfølging, forklarer Enovas markedssjef for transport, Petter Hersleth i en pressemelding.

Reduserer kostnadene

Leiv Sand Transport ble klar over muligheten for Enova-støtte nærmest ved en tilfeldighet.

- Vi bruker 2,2 millioner liter diesel i året. Det er enorme tall. 35 prosent av våre kostnader er knyttet til energi, og som alle andre i bransjen har vi små marginer, forklarer sier daglig leder Arild Sand i Leiv Sand Transport.

- Jeg var hos Enova i annet ærend da rådgiveren deres spurte om vi hadde vurdert energiledelse. Jeg fattet interesse da jeg fikk høre at det var mulig å redusere energikostnadene med både fem og ti prosent.

Må ta miljø på alvor

For Arild Sand er hovedmotivasjonen for miljøsatsingen økt konkurransekraft, både for eget selskap og industrien i regionen. Han tror lastebilnæringen vil møte større miljøkrav framover, og ønsker å være i forkant av denne utviklingen:

- Ingen stiller direkte miljøkrav til oss ennå. Absolutt ingen. Men kundene til kundene våre etterspør stadig mer dokumentasjon. Mange norske bedrifter driver med eksport, og stadig flere av kundene deres, særlig i land som Tyskland og Sveits, krever miljøregnskap, også for transportene. Uten det får de ikke engang levert tilbud, sier Sand.

Sand tror derfor lastebilnæringen er nødt til å ta miljø på alvor, selv i trange tider:

- De fleste av oss i næringen har mer enn nok med å holde oss flytende i hverdagen, og har ikke tid til å legge oss på ryggen og se oppover. Samtidig er vi nødt til å tenke større og ta grep når det gjelder miljø for at vi ikke skal synke lenger framme, sier han.

Konkurranse og innkjøp

Gjennom energiledelsesarbeidet har Leiv Sand Transport identifisert flere områder de vil forbedre seg på, og vennskapelig konkurranse mellom selskapets sjåfører er en.

– Vi måler en rekke parametre som tomgangskjøring, bremsing og for eksempel hvor lenge man kjører med feil lufttrykk. I konkurranse ser vi ikke bare på hvilke sjåfører som er best, men hvem som har den beste utviklingen. Vi kan ikke ha femti Northug-er, men vil gjerne ha alle inn på kretslaget, sier Sand.

Sand tror også at når de blir mer bevisste på energibruk, blir de også bedre innkjøpere av nytt utstyr.

– Jeg vil tro flere enn oss kjøper nye biler basert mest på en magefølelse om hva vi tror er best å kjøre med. Målingene våre vil gi mer kunnskap som vi vil bruke til å kjøpe og bruke biler som passer enda bedre til formålet, og som blir billigere i innkjøp eller drift.

Vil at energifokus blir normen

Leiv Sand var blant de første transportørene til å søke Enova om støtte til å ta grep om egen energibruk. Enova kan gi inntil én million kroner i støtte for å komme i gang med energiledelse, og håper flere transportbedrifter vil følge i Leiv Sands fotspor:

– Vi er glade for at de går foran og viser vei. Vi har god erfaring med energiledelse fra andre bransjer, og potensialet er stort også i transportbedrifter. Vårt håp er at det Leiv Sand nå gjør, blir normen for lastebilnæringen, sier Petter Hersleth i Enova.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!