Lastebiler utstilt på Bauma 2016:

  • Volvo FH16 750 hk, 6x4. Trekkvogn, sovehytte og den nye solide støtfangeren samt tandem akselløft
  • Volvo FH16 750 hk, 8x4. Trekkvogn med Globetrotter XL førerhus, en tungtransportutgave med Volvo Dynamic Steering (VDS)
  • Volvo FMX, 500 8x6. Tippbil, automatisk antispinn og økt forakselkapasitet, luftfjæret.
  • Volvo FL, 280 HP, 4x4. Tippbil med kran og dagførerhus.
  • Volvo FH, 460 HP, 8x4. Tippbil, sovehytte, tandemakselløft . Denne lastebilen er en del av showet på uteområdet

De siste årene har Volvo sluppet sine nyheter dryppevis og delt. Det betyr at det på årets Bauma ikke vil skapes de store overskriftene på Volvos stand. Alt er forsåvidt vist tidligere, men det er naturligvis ikke alle som har sett dem i praksis. I så måte er de verdt et besøk - her er funksjonene samlet på ett sted.

I fjor sommer lanserte Volvo fem nye funksjoner for anleggsbilene. Det er i hovedsak dette som vil stå i fokus hos Volvofolket denne gang.

Det er Volvo Dynamic Steering (VDS) for to foraksler, økt fremakseltrykk, Automatic Traction Control, Luftfjæring bak i kombinasjon med drift på forakselen for Volvo FMX og Elektronisk bremsesystem (EBS) for trommelbremser.

En lenger sak om dette kan du lese her: Volvo lanserer fem nye funksjoner for anleggsbiler

Fengende fanger

I tillegg vil det være fokus på Volvos forsterkede støtfanger til FH og FH16. Denne ble vist på Intermat i fjor og frir i første omgang til anleggs- og tømmertransportørene.

I og med at støtfangeren er plassert høyere opp, får lastebilen en bedre frigangsvinkel foran – over 20 grader på biler med det ekstra høye anleggschassiset som ble introdusert på Volvo FH i 2014. Og ja: Designet stammer fra FMX.

Les også: Denne fangeren skal fenge anleggsfolket

Også tandem akselløft vil få sin oppmerksomhet. Når tandemdrivakselen er løftet, kan forbruket reduseres med så mye som fire prosent. Dette fører også til mindre dekkslitasje og gjør svingradiusen en meter mindre.

Les også: Volvo lanserer tandem akselløft

Økt forakseltrykk lar Volvos tunge lastebiler frakte et ekstra tonn nyttelast per foraksel. Med doble foraksler er den tekniske kapasiteten nå 20 tonn i stedet for 18. © Pontus Johansson

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!