Astra er ikke bare en Opel-modell, det er også navnet på Ivecos ekstreme anleggsbiler. Sjeldent syn utenfor Italia, men på IAA-messa kan den som regel oppleves.

Kranprodusentene synes alltid bra på messer.

Kreative løsninger for å sette fokus på egne produkter. Her er Schmitz Cargobull sin presentasjon fra 2012.

Det er ingen tvil om at IAA er Europas største transportmesse. Selv reklamerer de med at det er ni prosent økning i utstillermassen siden forrige gang i 2012 og at det nå skal vises hele 322 verdenspremierer.

Akkurat det siste må ikke svelges rått, men allerhelst tilsettes en klype veisalt. Det skal ikke så mye til før man kaller det nettopp en premiere må vite. Det holder at Volvo skal vise sin nye reklamefilm for første gang. Andre, og mer reelle nyheter har vi tidligere omtalt - og et par ble sogar vist på vår egen messe på Gardermoen.

Allikevel - at disse dagene er et eneste vått eventyr for transportinteresserte, er sikkert. Og for de fleste vil det være første gang man ser nyhetene "live". Men nei; vi tror ikke vi får se noen ny Scania på messa.

Vi har allerede kikket i kulissene før åpningen og dette er noe av hva du kan vente deg:

Miljø, miljø, miljø...

- Som alltid fokus på miljøvennlighet. Natur og ungdom bør egentlig legge årsmøtene hit. Miljø har vært den røde (eller skal vi si grønne?) tråden iallefall de siste 20 årene. En gang på 90-tallet gikk man bort fra å legge mest vekt på de virkelig funksjonelle løsningene og heller fokusere på hvor grønt og flott allting var. Enhver IAA-overskrift i alle blader siden dengang har hatt noe med miljø, grønt, el, hybrid, eller allernådigst en kombinasjon i titlene. I år dreier det seg om Euro 6, som sist. Gangen før var det Euro 5. Gangen før derigjen... ja, du skjønner?

Du store kineser

- Kinesiske produkter. Kina er det landet utenfor Tyskland med flest utstillere. Denne gang er det omkring 200 som har transportert seg hit - en økning med omkring en tredjedel. Dongfeng er en av disse. Konsernet er Kinas nest største nyttekjøretøyprodusent og har sin debut på IAA. I fjor dannet de et kjempe-selskap med Volvo.

Det er i dette selskapet de nå har sin nyttekjøretøyserie. Skal de konkurrere med Volvo i Europa? Tvilsomt, men det får vi svar på under messa.

Truck of the year

- Truck of the year. Som oftest den produsenten som har presentert ny bil. I år er det Volvo FH som innehar tittelen. Neste år blir det Renault, MAN, DAF, Iveco eller MB som tar hjem tittelen. Vi holder en knapp på Renault T-serie, men spør oss ikke hvorfor. Dette avsløres uansett på IAA.

Flåtestyring og logistikk

"Online" biler som kommuniserer bedre sammen både for trafikksikkerhet og bedre logistikk med såkalte "driver-assistance systems" vil vi se mer av fremover. Dette er kanskje et av områdene der utviklingen skjer raskest - og det er vanskeligst å vite hva man bør hoppe på?

Yrket og bransjen fremover

Transportbransjen har en sterk sjø- og jernbane-klan som man sloss mot. Lobbyvirksomhet og generell informasjon om veibasert transport sine fremragende fordeler er bestandig viktig å få frem på slike messer. Om ikke for publikum (som naturligvis allerede vet dette) så for politikere og andre beslutningstakere.

Det er derfor sikkerhetsseminarer, klimamøter (der har vi det igjen), transporteffektivitet-konferanser og mye annet. Nytt i år er også en integrert rekrutteringsmesse der man vil vise neste generasjon veien inn til transportyrket.

Det viktigste kortet er dog å vise hvor fleksibel lastebilen er. Lite annet kan levere varer dør-til-dør. Vi kan vel kanskje driste oss avslutningsvis til å si at man med lastebilen har en "nær døren opplevelse"?

Vi forventer ikke de store avsløringene på messa denne gang. Det gjør neppe noe. Det er et hav av mindre nyheter og perfeksjonering av eksisterende løsninger. Det er påbygg og verktøy. Det er veteranbiler, varebiler, kraner og hengere.

Det er også en plass der hele transporteliten møtes.

Og hvem vet - de virkelig store nyhetene finner man kanskje i de små detaljene?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!