Bjørn Uno Rogneby forteller at samme bil ble stanset i fjor og at manglene fra dengang ennå ikke var utbedret.

Tirsdag ble en gammel Iveco stanset av kontrollører ved Jessheim trafikkstasjon. Det viste seg at sjåføren med bulgarsk pass, hadde makedonsk førerkort. Det er i seg selv en vanlig kombinasjon, men det spesielle denne gang er at førerkortet hans har vært ugyldig siden i fjor sommer.

2.20 i døgnhvil og juks med skivene

Det stoppet ikke der. - Han hadde jukset med skivene, men vi fant fort ut at han hadde hatt minst 13 timer daglig kjøring og 2.20 i døgnhvil. Det kan være verre, men dette er mer enn nok til en anmeldelse i seg selv, forteller Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim Trafikkstasjon til tungt.no.

Bilen ble stoppet tom, men hadde levert til Tine i Oslo og Tine i Brumunddal. Han var på vei tilbake derfra da han ble stanset på E6 ved Jessheim.

Stanset tidligere også

Under kontrollen så man fort at bilen hadde en kjempesprekk i ruta, skjeve bremser og en rekke andre mangler. Den samme bilen ble forøvrig stanset i fjor også - og manglene dengang var de samme og altså ikke utbedret.

Nå må bilen stå her til manglene er ordnet, forteller Rogneby.

Emballasjetransport

Kommunikasjonssjef i Tine, Sindre Ånonsen, forteller at den aktuelle transporten er emballasjetransport.

Etter at tungt.no konfronterte Tine med saken sier Ånonsen at de vært i kontakt med Tetra Pak og gitt beskjed om at det ryddes opp i eventuelle kritikkverdige forhold. - Vi forventer at våre leverandører følger gjeldende regelverk og bestemmelser - noe vi også er tydelige på i de avtalene vi inngår, avslutter han.

SISTE: Ikke Tetrapak

Onsdag fremkommer opplysninger om at Tetra Pak allikevel ikke hadde noe med den aktuelle saken å gjøre.

Det er Skala i Oslo som ringer redaksjonen og forteller at det er en av deres biler som hadde transporten.

- Det er Rapack i Tyskland som er leverandøren. De har igjen en avtale med Dachser og det er en underleverandør av disse igjen som kjørte lasset, forteller Skala. Nå skal de ha møte med Tine om saken.

Aktiv skive. - Det har i dette tilfellet vært juksing med skivene, men det fremkommer klart at sjåføren har kjørt minst 13 timer daglig, forteller Rogneby. © Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!