23948sdkhjf

De fleste bøtene til sjåfører utenfor Norden blir ikke betalt

Betalingsviljen er kraftig forverret de siste tre årene.

Det er NLF som i dag viser til tall de har innhentet fra Statens innkrevingssentral. Og mens det for kort tid tilbake fremkom at utlendingene har blitt flinkere til å betale bompenger etter krav om brikke i bilen, er det heller så som så med betalingsviljen når det gjelder bøter.

Hele 256 millioner kroner er ikke betalt - dette er en økning på 28 prosent i løpet av de siste tre årene.

Nordiske må punge ut

Nordiske sjåfører må pent punge ut. Men Statens innkrevingssentral har ingen myndighet til å tvangsinnkreve bøter utenfor Norden. Dermed står det fritt opp til sjåføren om han vil betale eller ei. Som oftest vil han ikke det.

Resultatet er ifølge NLF at de aller fleste bøter utskrevet til sjåfører utenfor Norden ikke blir betalt.

Dette er verstingene

Sjåfører fra Polen, Litauen og Romania skylder alene over 110 millioner kroner - en økning på 44 prosent siden 2013.

Betalingsviljen for disse landene lå i 2015 på 44,9 prosent - 1042 av totalt 1891 krav ble aldri gjort opp. Bare ett av fire krav rettet mot rumenske sjåfører ble betalt.

NLF foreslår løsning

Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, foreslår en mulig løsning:

- I dag må alle lastebiler på norske veger, utenlandske som norske, ha bombrikke gjennom AutoPass. Hvis politiet fikk anledning til å belaste bøtene på bombrikken i stedet for gjennom Statens innkrevingssentral, ville nok betalingsandelen økt betraktelig, sier han.

Tanken er god, men kan fort stanses av to grunner. For det første er det ikke sikkert at det er god nok dekning på brikken, men det viktigste er trolig det juridiske. Om det er sjåføren personlig som får bot, kan det neppe belastes arbeidsgivers bombrikke.

Allikevel - det er slike forslag som driver jobben for lik konkurranse fremover. Og som NLF poengenterer er det svært viktig å først få på plass en forhåndsbetalingsløsning etter modell fra andre land. Dette garanterer at bompengene faktisk blir betalt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094