76-åringen Karl Valde er fortsatt like aktiv og kjører lange dager med bil og henger i asfaltsesongen. - Jeg tror det er sunt å bygge seg opp fra bunnen av. Det går ikke an å starte lenger nede enn det jeg gjorde, mener han.

Sine 76 år til tross kjører Karl Valde fortsatt lange dager med bil og henger på asfaltlegging rundt i regionen. Vi tar et dykk ned i hans fascinerende historie.

Første bil kjøpte Karl i 1961. Den gang mest for å frakte tømmer i forbindelse med skogsdriften til sagbruket han drev sammen med faren.

Historien rundt den første bilhandelen er litt spesiell.

Karl skulle nemlig til Lillehammer for å se på en Scania i utgangspunktet. Men det var vinter og kaldt, så Scaniaen ville ikke starte. Da kom selgeren med en Chevrolet for å dra den frosne svensken i gang, og han fikk omsider start på bilen Karl kom for å se. Sunnmøringen tenkte naturlig nok at en bil som ikke vil starte hadde han ikke bruk for, så han kjøpte Chevroleten i stedet og dro hjem.

- Hadde Scaniaen startet den gangen, så hadde det kanskje vært Scania på tunet i dag i stedet for Volvo, smiler han.

Chevroleten ble i firmaet i to år før Karl kjøpte en Volvo Bamse fra Sverige.

Siden da har det bare handlet om Volvo, med noen få innslag av andre merker.

Han opplevde fort å bli populær i hjemtraktene med sin lastebil.

De fleste andre som satser i transportbransjen på den tiden skulle kjøre langt og var aldri tilgjengelig lokalt. Tidlig i karrieren kom Vegvesenet på banen og ønsket hans tjenester.

Dengang folk var takknemlige

I 1964 fikk Karl den første brøytekontrakten. En kontrakt han beholdt helt frem til Mesta overtok ansvaret for den slags. - Jeg var den første som brøytet med bil på veien forbi Magerholm etter at den ble åpnet. Siden har det blitt 40 vintre med brøyting og 45 somre med asfaltlegging. Det kunne være en utfordring på seinhøsten når sesongene kolliderte.

På den tiden var folk takknemlige for at veiene ble brøytet. Hadde en brøytestikke falt ned, så satte lokalbefolkningen den på plass igjen.

Karl savner uansett ikke ansvaret med å passe på vinterveiene.

Asfalt derimot, er fortsatt en stor del av hverdagen.

- Jeg var med å la den første asfalten på veiene her i området og jeg holder på fortsatt, sier han og tenker tilbake på mange fine somre sammen med asfaltlagene i distriktet.

Det hele kom i gang da noen østlendinger kom reisende og skulle etablere kontakter på Sunnmøre med tanke på asfaltleggingen som skulle starte opp. Veivesenet fikk jobben med å skaffe biler og siden Karl var i systemet, ble han bokstavelig talt med på lasset. I dag har han vært i asfaltens tjeneste i over 45 år.

- Det første asfaltverket her i området kom i 1965. Først var det Hesselberg og siden Veidekke. Nå har de nettopp skiftet navn fra Kolo Veidekke til Veidekke Industri.

Bygde benk på lasteplanet

Litt anleggskjøring ble det også helt i starten av karrieren, da veiene til Magerholm og Emblem ble bygget. Karl stilte med tippbil og spissplog som han brukte til og fra anlegget.

- Jeg jobbet der i seks år. Og for arbeiderne på anlegget var det stor stas når de øynet muligheten for transport til og fra jobben. Vi bygget en benk som sto bak på lasteplanet og der satt de mens jeg brøytet veien hjemover etter arbeidstid. På samme måte kjørte jeg meg en runde med plogen mens de andre på anlegget hadde matpause, minnes Karl.

Hele historien om Karl Valde AS og de som jobber der i dag, får du i TransportMagasinet nummer 9.

En viss utvikling har det vært de siste 30 årene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!