23948sdkhjf

Havarerte igjen

Det gikk en kule varmt da den polske sjåføren vi omtalte i fredagens artikkel skulle videre på sin ferd.

Etter å ha stått på Sandmoen kontrollstasjon i Trondheim frem til fredag morgen, fikk polakken kjøre videre etter at løse hjul og ABS var reparert.

Statens vegvesen fjernet hjullåsen med klar beskjed om eneste alternativ var å dra tom ut av Norge.

Den polske sjåføren nikket og smilte og dro til Hitra for å laste laks.

Ikke forstått

Det viser seg at Thermo Transit, som i utgangspunktet lastet bilen inn til Norge, hadde sendt den for å laste hos Marine Harvest. Om de var klar over at bilen skulle sendes tom ut av landet, skal være usagt.

- Vi hadde ingen godkjent tolk til stede da vi snakket med sjåføren. I stedet fikk vi hjelp av en polsk ansatt i en norsk bedrift. han snakket godt engelsk og bekreftet at han hadde formidlet vårt budskap til sjåføren.

Uansett holder ikke dette juridisk, i og med at vi ikke kan være sikre på at sjåføren forsto budskapet.

Så om han har misforstått eller bare gitt blaffen, vet vi ikke, forteller utekontrollør Sverre Borstad i Statens vegvesen.

Utekontrollen brukte imidlertid meget store bokstaver for å gjøre dette budskapet klart for polakken da etaten fredag kveld stanset ham for andre gang.

Bilberging

For på vei tilbake til Trondheim med laks som skulle til Gardermoen, tok det fyr i et av hjulene på vogntoget. Som følge av det eksploderte også en luftbelg.

Årsaken til varmgangen var ifølge våre kilder at sjåføren hadde koblet om bremsesystemet. Bergingbil måtte tilkalles for å dra vogntoget til verkstedet Trønderlinjen, sør for Trondheim.

Den polske sjåføren ga likevel uttrykk for at han ville reparere skadene selv, forteller en tipser som var på stedet.

I mellomtiden måtte laksen lastes over på en ny bil. Omlasting nummer to for den polske sjåføren i løpet av hans norgesopphold denne uken.

Nå venter han på ny luftbelg, og har forhåpentligvis forstått at han ikke trenger å laste mer i Norge i denne omgang.

Les også: Må det være sånn?

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063