To russiske kjøretøy ignorerte kontrollen og ble hentet tilbake. De hadde grove bremsefeil. © Foto: Statens vegvesen

- Vi hadde til sammen rundt 1000 tyngre kjøretøy innom kontrollplassene våre, men flertallet fikk kjøre videre etter en kort sjekk. 425 ble plukket ut til grundigere kontroll. Cirka en femtedel av disse ble holdt igjen, forteller fagleder Karl Ingvald Fuhr i Statens vegvesen.

- Positiv trend

Den største andelen feil og mangler var på dekk og kjettinger. Fuhr ser likevel en bedring når det gjelder bruken av vinterdekk.

- Sammenlikner vi med tidligere år, ser vi en liten økning i bruk av vinterutrustning. 93 % av de som ble kontrollert hadde godkjente vinterdekk. Det er positivt og jeg håper denne trenden fortsetter ut over vinteren, sier Fuhr.

Andre mangler som ble påvist var feil på bremser, rust og slitasje i understell.

- Det sier seg selv at et vogntog med rust i bærende konstruksjoner ikke har noe på vegen å gjøre. Det er skuffende at ikke alle sjåfører og arbeidsgivere innser det. Heldigvis gjelder dette mindretallet, sier Fuhr.

Russere kjørte forbi

Det ble avdekt få svært graverende saker under denne aksjonen. Unntaket var to russiskregistrerte kjøretøy som ignorerte skiltingen og kjørte forbi kontrollplassen.

- De ble hentet inn igjen. Inne i kontrollhallen fant vi grove feil på bremsene. I tillegg hadde de brutt kjøre- og hviletidsbestemmelsene, forteller Fuhr.

Han legger til at Vegvesenet hadde godt samarbeid med andre etater under kontrollen. Arbeidstilsynet og UP var med deler av tiden, mens lokalt politi bisto med promillekontroller og anmeldelser under hele den tre døgn lange aksjonen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!