Pumpeutstyret består av slange og en nedsenkbar pumpe. Ifølge politiet klarte han å stjele 700 liter før han ble tatt. Foto: Peter Lundaby

Vi har vært i kontakt med det bulgarske firmaet, men de hevdet de ikke kjente til saken. Det gjør de trolig nå. Foto: Peter Lundaby

Dieseltyveri og smugling kostet sjåføren fra Antonio Trans Ltd. 10.000 kroner og føreretten i Norge. Foto: Peter Lundaby

Det var søndag kveld det hele tildro seg. Lastebileier Ove Billerud skulle bare parkere en bil som skulle på verkstedet til Bilcon, da han la merke til et utenlandsk vogntog på plassen utenfor verkstedet.

-Det regnet kraftig da jeg ankom plassen. Jeg la merke til et utenlandsk vogntog som sto parkert ved siden av et annet. En veldig blid østeuropeisk sjåfør dukket opp. Han ville selge brennevin, sa han. Umiddelbart mistenkte jeg ikke noe annet, men så stusset jeg over at han hadde parkert klin opptil det andre vogntoget. Jeg gikk for å titte og da så jeg utstyret lå klart. Det var en grov slange påmontert en elektrisk pumpe til å senke ned i tanken. Da han skjønte at han var avslørt tilbød han oss stort sett alt han hadde med seg. Det var 100 liter øl og en del flasker med brennevin, forteller Billerud.

Antonio Trans Ltd.

De tok umiddelbart kontakt med politiet som ankom kort tid etter med to patruljer. Videre ble Tollvesen kontaktet, og de tok hånd om smuglervarene, mens sjåføren til den bulgarske lastebilen, tilhørende Antonio Trans Ltd., måtte bli med lovens lange arm på «hjemmebesøk».

-Dieseltyverier er et stort problem, og nå i mørketida er det omtrent fritt fram for kjeltringene, sier Billerud til TransportMagasinet.

Les om alle henleggelsene av dieseltyverier HER

Han synes det er på tide at transportkjøpere snart oppdager hva det vil si å benytte seg av billigtransportører og sosial dumping for å frakte godset sitt.

Tatt

-Det var godt vi endelig fikk tatt noen. Vi har hatt mange problemer med dieseltyverier fra kundenes lastebiler som skal på verkstedet, men hittil har vi ikke fått tatt noen. Denne gangen gikk tyven i garnet, forteller Peter Lundaby, som er lastebilmekaniker hos Bilcon på Kongsvinger. Han kunne også fortelle at vogntoget ikke har dekkutrustningen i orden.

Det er ikke snakk om vinterdekk, så nå er også Statens vegvesen varslet.

Siste

Det er sent mandag ettermiddag da telefonen ringer. Det er Peter Lundaby fra Bilcon som er på tråden.

-Nå skjer det saker og ting her. Det har dukket opp et nytt vogntog med tralle fra Fixemer, samme selskap som har navnet på tralla til dieselkjeltringen. Det står her og venter nå, de skal vel laste over godset fra den andre tralla, men det kan nok by på problemer slik den står parkert, forteller Lundaby, som regnet med å bli på jobben litt ekstra lenge mandag kveld. Det er ikke hver dag det skjer såpass mye spennende på utsiden av lastebilverkstedet deres.

10.000 kroner

Vi tok kontakt med Kongsvinger Politistasjon for å finne ut hvor saken står i dag.

- Saken er avklart og straffen er klar. Sjåføren har fått et forelegg på 10.000 korner for dieseltyveri av 700 liter diesel, samt smugling av alkoholholdige varer. Han er i tillegg erklært uønsket i Norge og vil bli uttransportert, trolig i løpet av dagen. Videre har han mistet føreretten i Norge for et par, tre år. Når det gjelder vogntoget har det vært en annen fra firmaet og fått ut nøklene til lastebilen, forteller Trygve Grønberg, politiførstebetjent ved Kongsvinger Politistasjon til TransportMagasinet.

I det dette publiseres har sjåføren med det nye vogntoget kjørt i vei med vogntoget som ble brukt i tyveriet. Etter en liten stund kom sjåføren så tilbake med bare trekkvogna og parkerte den utenfor Bilcon. Deretter dro han videre i vogntoget han hadde ankommet mer.

Redaksjonen har vært i kontakt med det bulgarske transportselskapet Antonio Trans Ltd., men de hevdet de ikke kjente til saken. Videre har vi sendt en henvendelse til logistikkselskapet Fixemer, men de har foreløpig ikke besvart vår henvendelse.

Tralla til Fixemer er tydeligvis nå parkert et annet sted. Hvem som er kunden i Kongsvinger-distriktet har vi ikke klart å finne ut av.

Fikk nok av dieseltyverier, tok loven i egne hender. Les om saken HER

NLF ønsker å få innrapportert dieseltyverier. Les saken HER

Les om lastebilsjåførenes nye supervåpen HER

I går kveld dukket det opp en kollega fra samme selskap. Sjåføren på den "nye" bilen dro i dag på tur med den blå for å sette fra seg tralla et sted. Deretter kom han tilbake og parkerte den, før han forsvant i sitt eget vogntog. Foto: Peter Lundaby

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!