Bjørn Uno Rogneby forteller at den polske sjåføren ble pålagt full ukehvil og er politianmeldt.

O´Neill forteller til TransportMagasinet at sjåføren satte skriveren ut av funksjon uten bedriftens samtykke og at dette på ingen måte er akseptabelt.

- Det er rett og slett ikke god nok framferd av vår sjåfør, og vil få konsekvenser for ham, beklager O´Neill.

Les også: Stanset magnet-sjåfør

- Vi har hatt biler på norske veier de siste ti årene, og det vil vi gjerne fortsette med, sier han. Slike tilfeller ødelegger derfor vårt rykte. Vi gjør vårt beste for å følge loven, men kan ikke alltid selv kontrollere hva sjåføren gjør, avslutter O´Neill.

Det er neppe alle sjåfører som "kjøper" denne forklaringen, men det er iallefall hva transportøren hevder.

Trolig ikke første gang

Det var sent onsdag kveld denne uken at en polsk sjåfør ble stanset i en rutinekontroll på E6 like ved Skedsmo. Det viste seg at han hadde satt skriveren ut av drift ved å koble en magnet til kitasgiveren på gearkassa.

Selv om sjåføren hevdet at det var første gang, var området rundt giveren blankere enn panseret på en velpolert veteranbil for at magneten skulle få godt feste.

For kort tid tilbake ble en dansk transportør avslørt. Han presset sjåførene sine til å sette magneter på kassa. Vi skal naturligvis ikke si at det er tilfellet i denne saken, men det er allikevel lov å stille spørsmålstegn ved hva sjåføren har å tjene på dette?

Les også: Her blir lastebileieren avslørt på TV

O´Neills international Transport er et familieid foretak med 34 biler. De har ingen tidligere dårlig historikk hos vegvesenet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!