Tidligere i høst stanset kontrollørene en gammel FH ved Kjeller. Da var de to biler på mobil kontroll som vinket inn en bulgarer som hadde enorme mangler. Blant annet denne magneten som Rogneby holder i hånden.

Det er ingen hemmelighet at enkelte forsøker å unngå kontrollplassene til Statens vegvesen. For eksempel er det kjent at flere som kjører Trøndelag-Oslo gjerne kjører Rv4 istedet for E6 for å unngå eventuelle kontroller ved Jessheim.

Dette er ikke noe nytt for kontrollørene.

- Ja, dette er vi godt kjent med, forteller Bjørn Uno Rogneby ved Statens vegvesen på Jessheim. Spesielt nå som det er veiarbeider på E6 og det ikke er så mye tid å spare på denne veien kontra Rv4 er det mange som velger riksveien av flere årsaker.

Derfor er vi stadig oftere rundt på sveip i distriktene. Selv om vi naturligvis har kontroller ved stasjonene, er det ingen tvil om at vi tar flere - og andre typer lovbrytere - ved stikkprøver rundtomkring. Da er det ingen som har blitt varslet.

Hvilke lovbrudd er det dere ser da?

- Vi tar flere juksere som kjører uten sjåførkort eller med annen manns kort. Dessuten tar vi flere tilfeller med magneter på gearkassa. Det siste er jo livsfarlig ettersom ingen vet hvor lenge sjåføren har jobbet i tillegg til at sikkerhetssystemene som EBS og ABS også er satt ut av drift.

Les også: Utstyr for å sette fartsskriver ut av spill

Hvor mange tilfeller av magneter har dere tatt i år?

- Vi har så langt i år nær ti tilfeller bare her på Jessheim.

Dere tok nylig en polakk med magnet på gearkassa. Var det ved en slik mobil kontroll?

- Ja, vi hadde tatt et sveip rundt Aurskog-Høland og var på vei tilbake da vi stanset ham i en stikkprøve ved Skedsmo. I dette tilfellet geleidet vi ham til Jessheim ettersom vi der har bedre plass til å kunne følge ham opp.

Les også: Her ble sjåføren tatt med buksa nede

Når det er kontroller ved Taraldrud hender det at sjåfører ikke svinger inn. Da er man prisgitt politiet for å hente dem tilbake. Er det noe dere sliter med på Jessheim også?

- Vi ligger i 100-sone. Det betyr at vi kan ta igjen de som kjører forbi på egenhånd. Det gjør ikke Taraldrud. Når det er sagt, ønsker vi at vi kunne fått myndighet til å bryte fartsgrensene under tungbilkontroller på linje med tollvesenet under utrykning. Det er viktig å påpeke at dette kun er noe vi ønsker å gjøre når det er høyst nødvendig.

Tidligere i sommer husker vi at to biler fra vegvesenet på Jessheim var på en mobil kontroll rundt Kjeller og stanset en bulgarsk FH langs veien. Den hadde blanke skiver, magnet, kjøreforbud og dårlige bremser. For å nevne noe.

Det betyr at mobile kontroller gir god uttelling - og luker ut verstingene.

En irsk transportør med polsk sjåfør ble for en tid tilbake stanset av en mobil enhet. Sjåføren hadde magnet på gearkassa og ble pålagt full ukehvil i tillegg til anmeldelse.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!