Konsernsjef Kjell Fjeldheim i SR Group

SR Group kunne spart nærmere 50 millioner kroner på å ansette utenlandske sjåfører på bilene sine, men mener det ville gått ut over kvalitet og service. Transportøren mener sjåførene er en viktig brikke når det satses tungt på nytt og riktig utstyr.

Jan Turlid har pendlet i 25 år. Det vil han slippe fremover etter samlokaliseringen. Dermed får han også bedre tid til å følge opp de tre ungdommene på 10, 13 og 18 år hjemme.

Også Jan Turlid hos Turlid Transport bekrefter oppkjøpet. Han ser positivt på fremtiden. - Både SR Group og vi har på en måte startet på samme måte. Vi er tuftet likt. Vi har bygd stein på stein og bygget bedriftene sakte opp. Det er godt kvalifiserte folk på SR Group og jeg er overbevist om at dette er godt for begge parter, sier Turlid.

Les også: SR Group - Kvalitet lønner seg

Rakk nesten å bli 65 år

Turlid Transport ble etablert som enkeltmannsforetak av Jens Turlid i 1952 og har i dag 10 ansatte. Bedriften holder til i Aurland i Sogn og Fjordane. Sjåførene vil neppe merke de store forskjellene, det er stort sett de samme folkene som de vil ha å forholde seg til, men bilprofileringen vil på nok på sikt bli endret. - Det er nok det mest naturlige, forteller Jan Turlid avslutningsvis.

Les også: Transportmesse hos Turlid til helgen

Transportaktiviteten samlokaliseres

- Vi har sett måten Turlid Transport er drevet på, og det passer oss veldig godt. Vi har samme filosofi og beliggenheten mellom Oslo og Bergen vil også være en styrke for oss, forteller Fjeldheim i SR Group.

Nå skal transportaktiviteten i Aurland flyttes til Ål og samlokaliseres i samme lokaler. På den måten vil de bli sterkere og får et bedre knutepunkt for aktiviteten i de indre deler av Norge.

- Dere begynte som SR Transport, før Waage Transport og Halling Frakt i fjor gikk inn under fellesnavnet SR Group. Nå er dere tilsammen omkring 240 ansatte. Dere har vokst betydelig de siste årene?

- Ja, vi har tenkt at vi må holde trykket oppe og ta små skritt om gangen. Dette oppkjøpet er et godt eksempel på dette. Vi ønsker et større fottrykk på denne kanten av landet og jeg er sikker på at dette er en god ting både for Turlid, oss og kundene, avslutter konsernsjef Kjell Fjeldheim.

Les også: SR-gründeren

SR Group opplever ofte at kunder sender enkelt gods med andre og billigere transportører, mens de kommer tilbake når det kreves litt mer av transportøren til enkelte oppdrag.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!