Ikke noe å møte på smale mørke høstveier. Foto: Statens vegvesen

Søndag kveld hadde Statens vegvesen kontroll på Jessheim. Det resulterte blant annet i at de stoppet en svært trafikkfarlig transport fra Estland, som var på vei til Gardermoen med stålkonstruksjoner.

-Vi stoppet ham ikke på selve kontrollplassen, men hanket han inn på en av sideveiene. Transporten ruvet godt, for å si det slik, forteller kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen til TransportMagasinet.

Ifølge dispensasjonen den estiske sjåføren hadde fått, så skulle han ikke kjøre før mandag. Videre sto det at kjøringen skulle foregå på en tid av døgnet da det var lite trafikk. Transporten var også for bred og lang i forhold til dispen. Vogntoget var forøvrig 21,25 meter lang.

-I papirene har han fått dispensasjon for en bredde på 3,10 meter, mens han i virkeligheten var 3,35 meter. Han er også pålagt å ha følgebil, noe han har droppet. Videre manglet han roterende lys bakover. At han har valgt å kjøre på søndag kveld er jo ekstra ille med tanke på all trafikken. Til oss sier han at han ikke har lest dispensasjonen, noe som må sies å være drøyt med tanke på at det er der alt han må forholde seg til står, sier Rogneby.

Rogneby tipper at transporten nå må over på norsk bil, da dispensasjonen nå er inndratt og Dispensasjonskontoret neppe gir en ny dispensasjon til en utenlandsk aktør i dette tilfellet. I skrivende stund står transporten fortsatt parkert på Jessheim, og sjåføren blir politianmeldt for forholdene.

Han hadde dispensasjon for 3,10 meter, men var 3,35. Videre kjørte han på feil dag, og brøt flere andre pålegg. Foto: Statens vegvesen

Estlenderen hadde ikke brydd seg om å lese dispensasjonen. Foto: Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!