Alle som har planer om å frakte en transformator, et enormt brokar eller andre digre konstruksjoner langs norske veger, må henvende seg til Morten Skaugen og hans kolleger på Statens vegvesen sitt Regionvegkontor i Lillehammer før de får tillatelse til å kjøre. Han er rådgiver for spesialtransporter med totalvekt på over 300 tonn.

- Hvert år behandler vi mellom 15 og 20 søknader om spesialtransport der totalvekten på vogntogene er over 300 tonn. Statnett er vi ofte i kontakt med.

Sist de hadde en slik transport var tidligere i høst, da de skulle frakte en transformator på rundt 100 tonn fra Oslo til Lillehammer. Hele vogntoget hadde da en vekt på 340 tonn, forteller Skaugen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!