I forrige uke markerte Norges Lastebileier-forbund sin misnøye over at bombrikke-kravet i alle lastebiler fra neste år ikke innebærer forhåndsbetaling.

Ifølge samferdselsministeren og hans høyre hånd, Bård Hoksrud, var noe av utfordringen tekniske løsninger forbundet med bombrikkene og innkrevingen av bompengene.

Les også: Lastebileiere aksjonerte foran Stortinget

Tilstede under markeringen var også selskapet ABAX (ja, de med kjørebøkene) som ifølge dem selv sitter på løsningen.

Løsningen finnes

- Vi har som første selskap i Norden koblet digital teknologi til bompasseringer. Resultatet er en kraftig forenkling av norske transportbedrifters hverdag, sier Bjørn Erik Brandsæter Helgeland, viseadministrerende direktør i ABAX.

Toll Road Admin er navnet på produktet, som sørger for at den brikken du bruker i bilen gjelder for alle bompasseringer - i hele Norge.

Det betyr at samtlige 43 bompengeselskaper er med i ordningen. ABAX har også fremforhandlet maksimal rabatt hos alle selskapene.

- Toll Road Admin gjør det enkelt å innføre en løsning med forhåndsbetaling som kutter unødvendig, tidkrevende og fordyrende administrasjon. Produktet ble lansert tidlig oktober og vi har merket en enorm etterspørsel de første dagene, sier Brandsæter Helgeland.

Bombrikken registreres på det enkelte kjøretøy, og gir bedriften oversikt over alle bompasseringer for bedriftens bilflåte i samme system.

Hindrer juks blant utenlandske sjåfører

- Den nye teknologiengjør det enkelt å innføre forhåndsbetalt bompengebrikke, sier Brandsæter Helgeland.

Akkurat det siste lyder som balsam i NLF sine ører. Så har organisasjonen også trykket produktet til sitt bryst:

- ABAX sitt produkt hjelper Samferdselsdepartementet med å finne en god løsning for å komme utenlandsk bompengesvindel til livs, den forenkler de norske transportørenes hverdag, og løsningen skaper like konkurransevilkår, hevder administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.

NLFs administrerende direktør, Geir A. Mo, tordner mot myndighetene i bompengedebatten. © Svein-Ove Arnesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!