I-Shift Dual Clutch er foreløpig kun tilgjengelig i FH opp til 540 hk, men vi regner med at en versjon for FH16 ikke er langt unna.

I-Shift Dual Clutch er klar og godkjent for moment opp til 2800 Nm. Velger man FH med effektene 460 hk, 500 hk og 540 hk, kan man nå få dobbelclutchkassa til Volvo. Den er også godkjent for akselkonfigurasjonene 4x2, 6x2 og 6x4, samt vogntogvekter opp til 60 tonn (i første omgang).

To gear samtidig

Hva er så I-Shift Dual Clutch? Jo det er i utgangspunktet basert på I-Shift, men den fremre halvdelen av girkassen har fått et nytt design med helt nye komponenter. I-Shift-kasse med 12 trinn, takket være at det er en range-kasse. Men i motsetning til en vanlig gearkasse, så er denne kassa utstyrt med to inngående aksler og to separate clutcher. Det betyr at det er mulig å velge to gear samtidig. Det er clutchen som er avgjørende for hvilket gear som for øyeblikket er aktivt.

Spania

Prøvekjøringa i Spania hadde utgangspunkt Marbella. Vi skulle klatre fra havnivå og opp på de Andalusiske sletter i retning Granada, deretter skulle vi snu og kjøre tilbake igjen, før vi så skulle ende opp i Malaga. For de som er kjent i dette området, som brukes av mange lastebilprodusenter til prøvekjøringer, så vet dere at dette er et område med mye god vei, men også heftige bakker. Den bratteste vi kjørte holdt 8%.

Satt ut

Under prøvekjøringa fikk vi tildelt en FH 460 med den nye gearkassa, og dette på prøvekjøringas bratteste delstrekning. Vi la ut på A45 og fulgte nøye med på turtelleren. Hva kom til å skje ved gearingene? Ville dette være så rått som vi var forespeilet? Ja, det var det. Under akselerasjon fra stillestående slo nåla på turtelleren ned og opp igjen på et øyeblikk. Vi merket ingen rykk i drivlinja, intet tap av moment. Kun observasjonen av turtelleren, samt en endring i den fjerne motorlyden. Den eneste gangen kassa ikke benytter seg av dobbelclutch er da den skal geare fra lav til høy (range) mellom 6. og 7. gear. Vi ble bare helt satt ut!

Etter hvert som vi hadde kjørt en stund sluttet vi faktisk å tenke på det, vi bare konstaterte at dette funka svært bra. Enkelte ganger tok vi oss også i å lure på når kassa hadde lagt inn neste gear. Se video og få forklaringen på hvordan I-Shift Dual Clutch fungerer.

Utfor

Nå er det ikke bare i motbakkene man har nytte av dobbelclutchkassa. Det gjelder i høyeste grad også i utforbakkene, spesielt med bruk av Volvos motorbrems VEB+. Nedgearingene var nemlig like raske som oppgearingene. Dermed klarte motorbremsen å holde fint på hastigheten utfor. Denne gearkassa er som skapt for norske forhold. Foreløpig er dobbelclutchkassa forbeholdt 13-liters motoren opp til 540 hk, men det forundrer oss mye om ikke 16-literen kan tilbys i kombinasjon med denne utrolige gearkassa på sikt. Etter det solide førsteinntrykket gleder vi oss til å bli enda bedre kjent med systemet!

Du kan lese mer om Volvo I-Shift Dual Clutch i neste utgave av TransportMagasinet.

I-Shift Dual Clutch er 12 cm lenger enn vanlig I-Shift, og veier 101 kg mer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!