Minstemann i familien, KR, kommer med effekter fra 140 hk - og pris på 20.000 dollar.

KL er noe mindre enn flaggskipet. Også denne tilbys med Cumminsmotorer med effekter fra 212-450 hk.

For første gang på Vest-Europeisk jord. Dongfeng viste tre av sine modeller på årets IAA.

Nei, Dongfeng kommer ikke hit... ennå. Allikevel skal man ikke så veldig langt bort for å finne dem. Selskapet, som er Kinas nest største produsent av nyttekjøretøy satser nemlig på Øst-Europa.

Den kinesiske produsenten viste seg nylig på IAA for første gang. Sannsynligvis ikke uten grunn. Siden det for snart to år siden ble kjent at Volvo og Dongfeng skulle starte et samarbeid, har det vært stille.

Så stille at man kunne stille spørsmål om alt var som det skulle. Sist Volvo forsøkte seg i Kina, ble de nemlig rundlurt av kineserne etter at den kinesiske staten senket landets tillatte vekter slik at kun Volvo-kopien Ho Wo ble tillatt og dermed tok alle markedsandelene.

Les også: Volvo blir verdens største lastebilprodusent

Les også: Derfor mislykkes Volvo i Kina

200.000 lastebiler årlig

Nå forsikrer Dongfeng dog at alt var i sin skjønneste orden og at det hele gikk etter planen selv om det tar litt tid. To år er nok neppe mye i en slik sammenheng.

Volvo betalte forøvrig nesten seks milliarer svenske kroner for 45% av det nye selskapet som har en produksjonskapasitet på svimlende 200.000 nyttekjøretøyer årlig med sine 30.000 ansatte og 15 fabrikker.

Video

Skal så Dongfeng konkurrere med Volvo i Europa? Nei, det skal de ikke. Iallefall ikke ennå. Konsernet har etablert salg- og service-nettverk i Asia, Afrika, Sør-Amerika... og Øst-Europa.

Klarer ikke Euro-kravene

I september viste de sitt nye flaggskip, KX med 13-liters Cumminsmotorer på 450 eller 480 hk og opp mot 2000 Nm. KX tilfredsstiller europeiske sikkerhetskrav som kollisjonstester, men ennå ikke vesteuropeiske utslippskrav.

Allikevel har de verdensmarkedet som mål på sikt.

Prisen er ennå ikke offisiell, men vi vet at lillebror i klassen fra 8-16 tonn ligger på omkring 20.000 dollar.

Vi må innrømme at vi har sett Øst-Europeiske biler i Norge mer enn to ganger, så muligheten er kanskje tilstede for at vi i fremtiden vil se en og annen Dongfeng allikevel?

 

De klarer ikke utslippskravene i Vest-Europa... ennå.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!