Det finnes jobber der selv en voksen tungberger blir liten. © Foto: Ørjan Skrede

Man kan vel ikke skylde på høye asfaltkanter denne gangen. © Foto: Ørjan Skrede

Opptakten var en uheldig ansatt på Bergen lufthavn som i nattens mulm og mørke dyttet det tomme flyet utenfor taksebanen med traktoren.

Tre av de fire hjulene i den ene hjulgangen ble stående 30 centimeter ned i gresset utenfor asfaltkanten.

Heldigvis var flyet tomt og hadde lite drivstoff i tankene.

Ifølge spesifikasjonene veier et tomt A330 124,5 tonn.

- Avinor rekvirerte to tungbiler fra oss for å dra flyet løs, forteller Ørjan Skrede.

Men før jobben kunne påbegynnes ble det noen timers ventetid på flybergerne.

Tekniker måtte komme over fra Oslo for å bistå og han måtte igjen konferere med Airbus-fabrikken, før innfestingen av wirene kunne starte.

- Med bare det ene hjulsettet i grøften, virket ikke denne jobben så vanskelig, men utfordringen var jo at vi ville unngå å bruke støttelabbene i taksebanen inne på flyplassen så langt det lot seg gjøre.

Vi hadde kun bremse på hjulene og stoppeklosser å holde imot med mens vi vinsjet, sier Skrede.

Første forsøk, med innfesting kun i hjulsettet som sto fast, endte med at bergingsbilen ble dratt bakover. Med bil nummer to festet til det andre hjulsettet, ble jobben gjort.

- Vi brukte vel en trekkraft på noen og tredve tonn, avslutter bilbergeren.

Flyet kom opp av grøften og Skrede, sammen med kollega Eivind Vikøy kunne føre Airbus A330 opp på CV'en.

Ørjan Skrede (t.v.) i Hordaland Tungberging AS kan legge til en Airbus A330 på CV'en sin. Geir Presttun (t.h.) må foreløpig klare seg uten. Dette bildet er fra en tidligere jobb vi var med på.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!