I forkant hadde NLF oppfordret så mange som mulig til å stille opp i dag. - Det er første gang jeg aksjonenerer FOR en bombrikke, lo en av medlemmene til oss.

- Vi er rett og slett litt forbannet og forundret over at statsråden fortsatt ser ut til å gjøre det samme som før. Dette er ikke godt nok, tordnet NLFs Geir A. Mo.

Selv om det ikke var gitt tillatelse til å kjøre rundt Stortinget i konvoi, var det jammen en og annen å se i gatene allikevel. Det er jo ikke ulovlig å kjøre i hovedstaden? I forgrunnen ser vi en NLF-representant som leverte flyers med informasjon til de forbipasserende.

- Jeg er forundret over at NLF velger å markere brikkedebatten nå, forteller statssekretær Bård Hoksrud. Det er ikke lenger enn en måned siden at høringsfristen gikk ut og vi har i løpet av denne tiden både gått gjennom hele 50 høringer og fått på plass et regelverk som vi mener er godt.

Fra 1. januar 2015 må alle kjøretøyer over 3,5 tonn ha en obligatorisk brikke i bilen.

Hoksrud var på plass for å ta imot kravene fra NLF ved en markering, snarere enn aksjon, utenfor Stortinget i dag. Han skisserte raskt opp hva som er planene rundt bombrikker fra neste år.

Les også: - Som å spytte norske transportører i ansiktet

- Scannere ved bomstasjonene og ved grensene skal scanne skilt for å se om de har brikke og om passeringer er betalt. De som ikke har papirene i orden, blir rødmerket og avslørt ved neste kontroll.

Da må de betale 8.000,- i bot første gang og 16.000 i bot andre gang de eventuelt blir tatt, i tillegg til at de må gjøre opp for seg før de kan fortsette.

Fakturaene vil ha kort tid til forfall og det vil også komme hjullås som kan brukes for å forsikre seg om at de som er stanset ikke stikker av før regningen er betalt. - Vi spiller på lag med NLF og tror den useriøse delen av transporten vil unngå Norge når kjeltringer ser at det blir for dyrt å ferdes ulovlig her, sier statssekretæren.

Ikke godt nok

- Den nye regjeringen har gjort mye bra, men dette er ikke godt nok, svarte NLFs Geir Mo. Vi har bedre ting å gjøre enn å demonstrere for moro skyld, men når vi engang har bommer her i landet, må vi ha like vilkår. En tur Oslo-Bergen koster fort 2000 kroner bare i bommer. Når alle utenlandske kan passere rett igjennom, sier det seg selv at det hele blir veldig galt.

I dag er det slik at 60% av de som passerer bommene ikke engang får faktura i posten fordi man ikke finner adressaten i utlandet.

- Og selv om innføringen av en obligatorisk brikke er et godt stykke på vei, må vi ha en god betalingsordning på plass, fortsatte Mo som hevdet han faktisk var forundret over at statsråden stort sett så ut til å fortsette i samme gate som før. Andre land klarer å innføre former for forhåndsbetaling, hvorfor kan ikke vi? undret han.

Er det godt nok?

Kort oppsummert kan man kanskje hevde at noe av piffen gikk ut av dagens markering all den tid det i dag (pånytt) ble kjent at brikka blir obligatorisk fra neste år. Timingen var neppe tilfeldig.

Det hele koker dermed ned til om løsningen er god nok.

Vil det bli nok kontroller og scanninger av skilt til at man får bukt med problemet?

Vil scannerne stå permanente og kan de i såfall brukes til å registrere bruksforbud, kabotasjekjøring og annet også? Trolig ikke. Vi vet for lite om dette ennå, men tar vel neppe munnen for full om vi sier at siste ord nok ikke er sagt i denne debatten.

Les også: NLF med bombrikkeaksjon i Oslo

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!