Alle løstrailere som kommer med jernbane fra utlandet må ha vinterdekk fra 1. januar 2015. Foto: Posten Norge

Hvor mange løstrailere som ankommer Norge med ferge vet vi ikke, men det er et betydelig antall. Har de ikke vinterdekk så risikerer de å bli stående på kaia. Foto: N.C. Nilsen

Utvidelsen innebærer at biler og tilhengere til biler som hver har tillatt totalvekt over 3500 kg vil få påbud om vinterdekk på alle aksler fra 1. januar 2015. Vinterdekkpåbudet vil gjelde i perioden fra 15. november til 31. mars. Dermed strammer regjeringen til ytterligere, i kampen om bedre trafikksikkerhet og framkommelighet.

Tryggere vinterveier

-Et påbud om vinterdekk på store biler og tilhengere vil gjøre det tryggere å ferdes på norske vinterveier. Både for sjåførene av disse bilene, men også for alle oss andre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Nå er det slik at dekkbransjen tidligere har flagget at det ikke nødvendigvis finnes nok dekk på markedet i år, til å kunne dekke opp et slikt behov. I meldingen fra regjeringen går de da også ut og sier at det vil bli etablert overgangsordninger, fordi enkelte dekkdimensjoner kan være vanskelig tilgjengelig. Dessuten er det snakk om svært mange dekk. Bare over Svinesund kommer det inn ca. 2300 tunge kjøretøy i døgnet.

La oss si at 2000 av disse er utenlandske vogntog som alle trenger vinterdekk på traileren. Da snakker vi om 12.000 vinterdekk på et døgn!

Videre er det en del kjøretøy som ikke vil bli omfattet av de nye reglene. Kjøretøy som er 30 år eller eldre og som ikke brukes i kommersiell transport, kjøretøy som brukes i anleggsarbeid og til og fra slike anlegg, mobilkraner, og kjøretøy i forsvarets tjeneste som hovedsakelig kjører i terreng, er unntatt fra kravet.

Les om da det ble innført vinterdekkrav til lastebil HER

Løstrailere

Da forslaget om å pålegge vinterdekk også på tilhengere første gang kom opp, så vi for oss at dette kan komme til å bli vanskelig å gjennomføre. Hva med alle løstrailerene som kommer til Norge via jernbane og skip? Trailere som eies av et eller annet leasingselskap i utlandet, og som i stor grad lever sitt eget liv i godsstrømmen i Europa, kommer til Norge uten trekkvogn.

Hvem skal sørge for at disse er skodd for vårt vinterland, akkurat på den ene turen traileren blir fraktet til Norge?

Vi har forsøkt å finne ut hvor mange løstrailere som kommer til Norge med jernbane og skip i løpet av et år, men slik statistikk finnes visstnok ikke. Men at det er et ikke ubetydelig antall er det ingen tvil om. Det skal bli interessant å se hvordan man skal håndheve vinterdekkpåbudet i disse tilfellene. En vinterdekkkontroll på kaiområdene i Oslo, eller ved jernbaneterminalen på Alnabru kan komme til å føre til fullstendig kaos i løpet av få timer.

Ære være dagens regjering som tar grep når det gjelder trafikksikkerheten, men i denne saken har de kanskje gått litt for fort fram?

Hadde krav til vinterdekk på lastebil noen effekt? Det kan du lese om HER

Fra nyttår blir det krav om vinterdekk på tilhengere. Men hvordan skal man løse dette for alle løstrailere som kommer til Norge på jernbane? Foto: Krone

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!