Tidsperspektiv, obligatorisk bombrikke:

2008: Brev fra NLF til Vegdirektoratet om urettferdigheten ved utenlandske vogntogs passering av bomstasjoner uten betaling.

2009: NLF fremmet forslag om å innføre obligatorisk bompengebrikke for alle kjøretøyer over 7,5 tonn. Statsråd Kleppa (Sp) lovte innføring fra juli 2012.

2012: Senterpartiet sa på et NLF-arrangement i januar 2012 at arbeidet var forsinket, men lovte gjennomføring høsten 2012.

2012: Statsråd Arnstad (Sp) sa til Riksrevisjonen at forslag til forskrift ville bli sendt på høring så raskt som mulig.

2013: NLF ba Regjeringen Stoltenberg om en fremdriftsplan i januar, svaret var at alt skulle være klart til januar 2014.

2013: Stortinget vedtok i april endringer i veitrafikkloven slik at Samferdselsdepartementet kan fastsette forskrift om obligatorisk brikke.

2013: Samferdselsdepartementet sendte ut pressemelding i juni 2013 og bekreftet innføring av AutoPASS fra januar 2014.

2013: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) lovte i oktober at AutoPASS var prioritet nr. 1, og statssekretær Bård Hoksrud lovte innføring så raskt som mulig.

2014, oktober:

Ingenting er skjedd; urettferdigheten og sinnet vokser!

Tidligere i år lovet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen å ha på plass obligatorisk bompengebrikke fra nyttår. Vel og bra, men uten en fornuftig betalingsløsning faller mye av effekten bort. Nå krever NLF at også denne biten må på plass.

Fredag 3. oktober klokken 13.30 vil derfor NLF ha en utålmodighetsmarkering foran Stortinget. Bård Hoksrud kommer og det jobbes også for at Ketil Solvik-Olsen skal være til stede.

Like vilkår

- Det vi ønsker er å sette fokus på kravet vårt om å få på plass en brikkeløsning med betaling. Denne betalingen må skje enten via dieselkort eller kredittkort, som forhåndsbetaling til konto eller bankgaranti. Vi vil få frem hvorfor dette enkeltvedtaket er så viktig for å skape likere konkurransevilkår, forklarer administrerende direktør Geir A Mo i NLF.

Bompenger utgjør allerede en vesentlig prosentandel av transportkostnadene her i landet, en kostnad svært mange utenlandske konkurrenter til nå ikke har måttet betale.

Betalingsløsning

- Slik vi ser det, så trenger ministeren all den drahjelp han kan få for å overbevise noen, ett eller annet sted i systemet, om at dette må komme på plass. Ulike regjeringer har lovet oss obligatorisk bombrikke i flere år og når forslaget endelig kom på høring, så var det altså uten en betalingsløsning. Det er jo helt meningsløst å ettersende en faktura til et selskap i utlandet. Da kan man nesten like godt la være å innføre brikke. Man får i beste fall en adresse å sende faktura til, men hva hjelper det når den ikke blir betalt, sier Mo.

Vedtak

NLF-sjefen røper at han har funnet et selskap som kan levere komplett løsning med både brikke, betalingsordning og administrering av dette.

- Teknologien finnes og selskaper som kan håndtere den finnes. Det eneste som mangler er et politisk vedtak på at sånn skal det være. Derfor må vi få dette vedtaket på plass nå og derfor setter vi søkelys på disse tingene 3. oktober.

Ta gjerne turen

Målet med markeringen er å samle flest mulig mennesker på Eidsvolls Plass, dele ut brosjyrer og holde noen taler. Alt i lovlige former.

Fører ikke denne aksjonen frem, lover NLF å ta i bruk sterkere virkemidler i neste runde.

Så hvis noen føler seg kallet til å legge turen innom Karl Johans gate eller Rosenkrantz gate med tyngre kjøretøy i fredagsrushet 3. oktober, har NLF sikkert ingenting imot det...

Les også: - Bompengebrikke alene hjelper ingenting

- Får ikke regjerende myndigheter brikka på plass innen januar 2015, må NLF vise hva som menes med vårt slagord: «Uten lastebilen stopper Norge», avslutter Mo.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!