Kommer MAN-sjåføren til å kjøre Opticruise i 2016?

Selv om det vil bli mye felleskomponenter i MAN og Scania framover, så skal Volkswagen Groups merkevarestrategi sørge for at begge fortsetter med hver sin identitet.

I forbindelse med IAA i Hannover kom nyheten om at det nå begynner å hentes ut synergieffekter mellom de to lastebilprodusentene MAN og Scania. I pressemeldinger sendt ut fra både MAN og Scania framgår det at Scanias eksisterende gearkasser gradvis skal innføres i MANs lastebilmodeller TGS og TGX fra 2016.

Vokswagen Group

Selv om de to lastebilmerkene i Volkswagen Group da vil ha samme gearkasse, kommer dataprogrammeringen, på «godt norsk» kallet software, å være forskjellig på MAN og Scania. Dette for å tilpasse gearingen til de respektive merkenes forskjellige motorkarakteristikk. Testing av de første prototypene har allerede startet. Målet er at man også samarbeider om utviklingen av neste generasjon gearkasser.

ZF Friedrichshafen vil også fortsette som leverandør til MANs lastebiler og busser, men vi kan ikke skjønne at det må gjelde de mindre modellene der Scania i dag ikke har gearkasser som passer inn.

Identitet

-Dette betyr at Scania og MAN kommer til å benytte et felles utviklet, innovativt gearkassekonsept i sine kjøretøyer i fremtiden. Vårt mål med dette samarbeidet er å utvikle komponenter som kan bli en målestokk for fremtidig kjøretøyteknologi. Dette er grunnen til at vi ønsker å samarbeide med Scania om utviklingsprosjekter i fremtiden også, forutsatt at de ikke påvirker våres respektive merkevarer, sier Anders Nielsen, CEO MAN Truck & Bus AG.

Mange har vært bekymret for identiteten til MAN og Scania framover, men i Volkswagens ånd skal begge merkene videreføres som separate lastebilmerker. Men at vi vil se mer og mer til felles komponenter er det ingen tvil om.

Ikke minst er vi spent på hva som vil skje på motorsiden, nå når MAN har lansert sin nye rekkesekser med effekt opp til 640 hk, mens Scania som kjent er sterkt knyttet opp mot sitt V8-image.

Færre kunder

Hva så med ZF? Den tyske gearkasseprodusenten var den første som kom opp med en automatisert gearkasse basert på en usynkronisert kasse, ZF AS-Tronic. Den første som tok i bruk denne var bussprodusenten Setra. På lastebilsiden var det Iveco som lanserte den og hadde enerett på ZF AS-Tronic, før flere lastebilprodusenter fikk tilgang på den. Deretter fulgte MAN, Renault og DAF. ZF AS-Tronic imponerte alle med sitt raske og presise gearskift.

Etter hvert fulgte Volvo opp med å lansere sin I-Shift som også baserer seg på en usynkronisert gearkasse, mens Mercedes-Benz kom på banen med sin Powershift. Da Volvo overtok Renault Trucks forsvant ZFs AS-Tronic ut av Renault (der den het Optidriver), og inn kom I-Shift (Optidriver II). Nå forsvinner etter hvert AS-Tronic også ut av de store MAN-modellene. Da står den tyske gearkasseprodusenten tilbake med Iveco og DAF på det europeiske markedet.

Det skal bli spennende å følge med hva som skjer videre med ZF i tiden framover.

Da Scania ble tysk kan du lese om HER

Scania og MAN vil få mer og mer felles komponenter, men skal allikevel være forskjellig. Betyr det at Scanias V8 vil fortsette i framtiden?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!