I begynnelsen av september reiste et følge på åtte jurymedlemmer land og strand rundt i Norges veiverden for å vurdere utvalgte anlegg til Vakre vegers pris 2014. Av 30 innsendte forslag, gjenstår åtte prosjekter som er plukket ut til finaleheatet.

- De utvalgte anleggene illustrerer bredden i det «Vakre vegers pris» egentlig handler om, sier juryleder Ola Bettum fra Norske landskapsarkitekters forening (NLA). - Alle disse anleggene er helhetlig utformet i forhold til omgivelsene og fungerer godt med tanke på både miljø, trafikksikkerhet, fremkommelighet og teknologi. De burde fått priser alle sammen, mener han.

Stort spenn

- Det var en hektisk og flott reise gjennom kompliserte byprosjekt, omfattende rassikringsprosjekt, flotte bruer og tunneler, og store drift- og vedlikeholdsanlegg, forteller Ola Bettum. - Det er stort spenn i prosjektene. I fremtiden ønsker vi oss enda flere byprosjekter som møter målsetningene i Nasjonal transportplan, sier han.

Av de nærmere 30 forslagene til anlegg som fortjener Vakre vegers pris, ble følgende tatt i nærmere øyesyn:

  • Kongevegen på Filefjell, fra Sogn til Valdres
  • Driftskontrakt Vestfold øst, fra Kopstad i nord til Verdens ende på Tjøme
  • Hvasserveien på Tjøme i Vestfold - fortau, gang- og sykkelvei
  • Olav Kyrres gate, Olav kyrres plass/St Olav hospital
  • Prinsen kollektivknutepunkt i Trondheim
  • E6 Strandveiparken/Strindheimtunnelen i Trondheim
  • Kåfjordbrua i Alta
  • Skjarvelandet rassikring på Nasjonal turistveg Havøysund, Finnmark

Kåres i løpet av høsten

Nå skal juryen la inntrykkene fra reisen synke. I løpet av høsten blir det klart hvem som får Vakre vegers pris 2014 - en pris for beste nyanlegg og en for et anlegg som fremhever seg når det gjelder drift og vedlikehold.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!