Vi haiket med verdens nordligste DAF-selger Rolf Ludvigsen fra Harstad til Svolvær i en DAF CF510 euro6 Construction 8x4. Nå skal det sies at det er lagt usedvanlig mye ny asfalt på denne strekningen i år, men vi konkluderer likevel med at lokomotiv-statusen til DAF lever i beste velgående.

Nybilen til Krister Erlandsen fikk mye oppmerksomhet.

Distriktsjef Herman A. Hansson og en solid gjeng representanter fra transportbransjen i fylket var på plass allerede fredag. En liten og intim lastebilutstilling fra høsttreffets sponsorer, i tillegg til noen av forbundets faste samarbeidspartnere, var også på plass.

NLF-direktør Geir A Mo fikk testet Volvo med dynamic steering og kjent litt på sjåføryrket før de fremmøtte trakk innendørs for å få siste nytt fra blant andre Statens vegvesen.

Hamarøya

Strategisjef Unni Gifstad redegjorde for planene fremover, med mest fokus på tunnelene i Sørfold, som nå er under planlegging. Tunnelene på E6 mellom Megården og Mørsvikbotn skal oppgraderes fra dagens bredde på mellom 5,5 og 5,7 meter.

Ingen som har kjørt over Hamarøya med vogntog kan med hånden på hjertet si at de syns det har vært en trivelig opplevelse å møte andre store i disse tunnelene.

25 prosent av trafikken man møter over Hamarøy er tungtransport.

Hålogaland

I Nord-Norge er man smått bekymret for hva regjeringens storsatsing på fergefri E39 får å si for budsjettene i andre landsdeler. Prosjektet til 150 milliarder kroner vil gjøre et stort innhogg i pengesekken i samferdselssektoren når den dagen kommer.

Hålogalandsbrua nord for Narvik er uansett godt i gang og skal etter planen åpne i 2017. Den vil korte inn E6 med 18 svingete kilometer. Til gjengjeld må man ut med bompenger. 300 kroner for en sværing og 100 kroner for de små.

Visste du forresten at Finnmark er eneste bompengefrie fylke her i landet?

Vintertrøbbel

Gifstad kom også inn på den nært forestående vinterproblematikken og viste oss tall fra fjoråret, som ikke var til å misforstå.

Vogntog sperret veiene i Nordland ikke mindre enn 395 ganger sist vinter. Tallene for Troms og Finnmark er henholdsvis 229 og 163 slike hendelser.

Tilsammen har altså 787 vogntog stått fast og stengt viktige veier i Nord-Norge i kortere eller lengre perioder i løpet av vinteren. En uholdbar situasjon for andre veifarende.

- Det viktigste når man kjører vogntog i vinter-Norge er erfaring, slo Gifstad fast.

53 prosent av veistengingene ble forårsaket av utenlandske vogntog.

Statens vegvesen region nord planlegger derfor en historisk høy kontrollaktivitet denne vinteren.

Hvileplasser

Til sist ble døgnhvileplasser diskutert og vegvesenet fortalte om satsing i så måte.

Problemet er bare at vi har hørt de samme ordene før, for mange år siden, og lite har skjedd. Gifstad erkjente at den eneste fullverdige døgnhvileplassen i Nord-Norge ligger på Innhavet. Nordkjosbotn står for tur og er allerede lyst ut med tanke på å finne gode samarbeidspartnere. Så vil tiden vise om etaten klarer å innfri løftene denne gangen.

Varebiler i NLF

Så var det Geir A Mo sin tur.

Han oppfordret aller først Statens vegvesen til å øke kontrollene av kabotasje også i vår nordligste landsdel, før han gikk løs på egne saker.

Medlemsmassen i NLF må opp, slo han fast. Derfor kikker organisasjonen nå på varebileiere og har etablert en arbeidsgruppe under ledelse av Per Madsen for å stake ut kursen for fremtidige varebilmedlemmer.

- Varebilnæringen trenger å struktureres, fastslo Geir A Mo.

Minefelt

Han kom også inn på regelverket rundt kjøre- og hviletid, noe svært mange medlemmer ønsker endret for å passe bedre i norsk terreng, med våre fjelloverganger og ferger.

I våre tre nordligste fylker er det ikke mindre enn 50 fergesamband alene som forpurrer en god utnyttelse av kjøretiden.

Geir A Mo advarte imidlertid mot å rote for mye i denne gryten, og fortalte om meget sterke krefter innad i EU som jobber for enda strengere reguleringer. Forbud for yrkestransport etter klokken 19 og totalforbud i helger, er noen av forslagene som nevnes i Brüssel.

I tillegg står jernbanen meget sterkt nedover i Europa. - Dette er et minefelt, advarte Mo.

NLF har likevel en liten finger på rattet, i form av medarbeidere som jobber tett på de som tar beslutningene i EU. Vi får om ikke annet vite om forslag til endringer på et tidlig tidspunkt, slik at man rekker å agere før forslag blir tredd ned over hodene på oss her i Norge.

Styrket samhold

Høsttreffets andre dag ble innledet med guidet tur i Henningsvær, med innlagt prøvesmaking av rykende fersk tran, røykt rogn og torsketunger.

Etter den prøvelsen sto konsert med Åge Aleksandersen på programmet.

Kort oppsummert en helg med mange interessante mennesker, mange tips til saker vi kommer tilbake til og et innblikk i NLF's verden som flere burde ta del i.

Man går glipp av en del når man velger å stå utenfor.

Svolvær torg var utstillingsplass denne helgen.

En oversikt over nordnorske hindringer sist vinter.

Det viser ofte igjen når lastebilbransjen møtes, som her i Svolvær i Lofoten.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!