Mercedes-Benz Future Truck 2025, eller FT 2025, er en fremtidsstudie på langtransport krydret med tekniske og visuelle nyvinninger.

Daimler-folket legger vekt på at denne konsepttrekkvogna er teknisk mulig å lage i dag. Ikke nok med det, de har laget den allerede og den er fullt kjørbar.

På mandag før IAA nyttekjøretøymessen i Hannover startet kjørte den inn på scenen for egen maskin.

Uten lykter og speilhus

Kompakte kameraer erstatter speilhusene og frontvinduet ligner på et visir med integrert solskjerm.

Ved første øyenkast virker det som de har glemt frontlyktene, men når motoren startes kommer LED-belysningen frem, tilsynelatende gjennom lakken. Hele grillen gløder med LED-lys og på hver siden av støtfangeren kommer hovedlyktene til syne.

Highway pilot system

De ser for seg at trekkvogner kan kjøre seg selv på motorveier, noe som skal øke effektiviteten, sikkerheten og drivstofforbruket. For å gjøre dette kobler Mercedes-Benz eksisterende assistansesystemer med avanserte sensorer til deres «highway pilot system». Autonom, eller selvstyrende kjøring.

Fra hvitt til blått

Når trekkvogna kjøres manuelt, har bilen hvite lys, men når den blir satt i selvkjørende modus, skifter lysene til en blåaktig tone i kombinasjon med en kraftig pulserende effekt for å vise til andre trafikanter at den er i selvkjørende modus.

Nettbrett i stedet for knapper

Selve instrumentpanelet består nå mer av to flatskjermer som viser betjeningsorganer. I tillegg er speilhusene erstattet av innvendige flatskjermer. Føreren vil bruke en tablet eller nettbrett som er tegnet inn i senterkonsollen, men er avtagbart. Her kan føreren ordne med dokumenter, planlegge flere stopp, akseptere fremtidige ordre og organisere den neste rasten. Den kan også vise kjøretøyets og turens data.

I selvkjørende modus på lange strekninger blir nettbrettet like avgjørende som rattet og pedalene er ellers.

Stort skritt

De myke kurvene preger både eksteriøret og interiøret. Utseendet skal symbolisere det store skrittet fra klassisk trekkvogn, til selvkjørende godstransport for fremtiden. Fremtidens lengdebestemmelser gjør at fronten er forlenget for å bedre aerodynamikken, i tillegg til en optimert tralle i forhold til luftmotstand

Utstrakt bruk av naturlige materialer og indirekte belysning skal gi et varmt og koselig preg i den eller så hypermoderne førerhytta. Rattet er det samme som på dagens Actros. © press photo, do not use for advertising purposes

Autonom, eller selvstyrende kjøring skal sørge for å øke effektiviteten, sikkerheten og drivstofforbruket. © press photo, do not use for advertising purposes

Displayet til høyre kan tas ut av holderen og blir da et nettbrett. Skjermene på hjørnestolpene erstatter utvendige speil, noe som gjør aerodynamikken bedre, og eliminerer dødsonene. © press photo, do not use for advertising purposes

Skjermen er fortsatt todelt slik som speilhusene er idag. Vidvinkel neders for å se blindsonen. © press photo, do not use for advertising purposes

I selvkjørende modus kan føreren trekke tilbake stolen og jobbe med andre ting, som å planlegg neste rast. © Daimler

Semien er også modifisert for å bedre aerodynamikken. © press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes, som flere andre, vil erstatte speilhusene med kameraer og sensorer. © press photo, do not use for advertising purposes

Det kan se ut som Daimler har glemt å montere frontlykter. © press photo, do not use for advertising purposes

Men når trekkvogna starter opp, kommer LED-lysene til syne gjennom karosseriet, virker det som. © press photo, do not use for advertising purposes

Passasjersetet er blitt til en lenestol i noe som minner mer om en stuekrok med digitale bilderammer på hytteveggen. © press photo, do not use for advertising purposes

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!