Natt til torsdag hadde Statens vegvesen kontroll på Minnesund. Et dansk vogntog med DHL-tralle rullet inn på kontrollplassen. Vogntoget var på en kabotasjetur fra Skedsmokorset til Trondheim, en helt lovlig oppgave hvis man har oppfylt visse krav, der et av de enkleste er å ha korrekt utfylte CMR-dokumenter med seg. Som bevis på at det danske vogntoget hadde ankommet Norge med internasjonalt gods som skulle losses i Norge, framviste sjåføren et CMR-dokument. Problemet var bare at dokumentet manglet vesentlige detaljer. Ikke var CMR-dokumentet utstyr med registreringsnummer, hverken trekkvognas eller semitrailerens, ei heller var det noen dato for når godset var losset i Norge.

Dermed hadde sjåføren ingen bevis på at han faktisk har kommet til Norge med last, og da har man ikke anledning til å kjøre kabotasje.

Anmeldes

-Når CMR mangler både registreringsnummer og leveringsdato for godset, så er jo dette i prinsipp et dokument som kan fylles ut i ettertid. Vi kan jo ikke vite om dette er en forglemmelse eller en bevisst handling. Her måtte det skaffes en ny bil og sjåføren måtte kjøre ut av landet tom. I tillegg blir jo løyveinnehaver politianmeldt for brudd på kabotasjereglene, forteller Bjørn Uno Rogneby, kontrolleder i Statens vegvesen, til TransportMagasinet.

Han kan fortelle at fraktbrevet som gjaldt godset som skulle fra Skedsmokorset til Trondheim også manglet registreringsnummer.

Les om da Bring Trucking ble tatt HER

Les om saken med Rockwool og kabotasjebrudd HER

CMR-dokumentet manglet registreringsnummer for bil og henger, og det fantes heller ingen dato for når godset var levert. Foto: Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!