Førstkommende søndag kan du være med å feire jubileumet på Liertoppen. Foto: Utengen Transport

«Den 15. april 1924 fylte Thorbjørn Utengen 10 liter bensin på lastebiltanken til en 1,5 tonns 1923-modell Pedal-Ford med registreringsnummer F-1933. Bensinen koster kr. 6,50. Samme dag har han sitt første kjøreoppdrag. Hvem kunne ane at dette skulle være utgangspunktet for nesten 70 ansatte og at 39 lastebiler ruller på vegen i 2014?».

Slik begynner starten på pressemeldingen fra Utengen Transport i forbindelse med deres 90-årsjubileum som transportbedrift. Søndag 14. september knaller de til med samling av bilparken på den store parkeringsplassen på Liertoppen. Det hele starter klokka 10, mens alle lastebilene ruller ut på en konvoi i nærmiljøet en time senere. Kjøreruta blir som følger: Lierskogen - Slependen - Tranby - Lierbyen - Kjellstad - E18 Brakerøya - gamle Lierbakkene - Liertoppen.

Deretter lines alle kjøretøyene opp på parkeringsplassen på Liertoppen igjen. Deretter blir det anledning for besøkende og nysgjerrige å se på bilene, snakke med de ansatt og få mer informasjon om en tradisjonsrik transportbedrift som fortsatt er blant de toneangivende i landet. Det blir også servering på plassen.

Alle er velkomne og arrangementet avsluttes klokka 16.

Om Utengen Transport 2013:

Omsetning: 100 millioner kroner

4.573.401 km kjørt (114 runder rundt Ekvator)

Forbruk: 2.029.598 liter diesel

Bompengeutgifte:kr 3 milloner kroner

Reduksjon forbruk pr. mil 2010-2014: 5,8%

Gjennomsnittsalder bilpark: 2,9 år

Andel Euro 6-motorer: 79%

Reduksjon klimagasser siste 10 år: 87%

Gjennomsnittlig vekt pr. kjøretøy: 34,65 tonn

Utengen Transport fyller 90 år! I dag teller bedriften nesten 70 ansatte, og de har 39 lastebiler i stallen. Foto: Utengen Transport

Et typisk innslag i trafikkbildet i Norge i 60- og 70-årene, en Bedford TK med enakslet "ryggsekk". Foto: Utengen Transport

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!