Det falske førerkortet til den latviske sjåføren var ikke noen dårlig kopi. Et av de beste, ifølge Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

-Her fant vi mye feil, men det mest alvorlige er det falske førerkortet. vi aner jo ikke om mannen har lov å kjøre lastebil i det hele tatt, forteller Bjørn Uno Rogneby. Foto: Vetle G. Magelssen

I en spontankontroll ved Jessheim trafikkstasjon i går ettermiddag, valgte et latvisk vogntog tilhørende Kreiss å ignorere skiltene. Kontrollørene fulgte med på overvåkingskameraene, og la seg på hjul for å stoppe vogntoget. Ved Kløfta fikk de snudd den latviske lastebilen, og vogntoget ble eskortert tilbake til trafikkstasjonene. Der fant kontrollørene flere graverende forhold.

-Bilen ble kjørt i tosjåførsordning med en latvisk sjåfør bak rattet, og en ukrainsk sjåfør i passasjerstolen. Vi sjekket kjøre- og hviletid og fant overtredelser der. I tillegg var vogntoget overlastet. Den toakslede trekkvogna kunne ikke trekke denne hengeren livlig. Videre hadde man ikke dokumentasjon på inngående last til Norge. Vi fikk også en magefølelse på at det var noe rart med førerkortet til sjåføren. Derfor tok vi dette med til politiet på Gardermoen som fastslo at det er falskt. Dette var meget profft utført og man skal ha sett en del falske førerkort for å avsløre dette, forteller kontrolleder Bjørn Uno Rogneby ved Statens vegvesen på Jessheim.

Da TransportMagasinet var innom trafikkstasjonen sto det en enslig gul Volvo trekkvogn på plassen. Hvor var hengeren?

-Den var fullastet med laks som i følge fraktbrevet var lastet på Hitra og tilhørte Marine Harvest. Vi tok kontakt med dem og de sendte en treakslet norsk bil som overtok traileren. Vi har nok å jobbe med og øsnket ikke å ha et fiskelass som ble stående her hos oss og ville blitt ødelagt, forklarer Rogneby.

I trekkvogna satt de to sjåførene og ventet på politiet, som etterhvert kom og tok med seg den latviske sjåføren. Utpå kvelden observerte vi i redaksjonen at trekkvogna var på tur bort til Marine Harvest. Den ukrainske sjåføren hadde fått lov å kjøre videre med streng beskjed om å ta med traileren og kjøre tom ut av landet. Skjebnen til den latviske sjåføren er i skrivende stund ikke avgjort, men det er vel ingen overdrivelse å si at å ikke kjøre inn for kontroll, kjøre med overlass og bryte kjøre- og hviletiden ikke er bra, men at falskt førerkort er betydelig værre å prate seg ut av!

Les om da Rockwool-transporten ble tatt HER

Les om da Bring gikk i kabotasjefella HER

Les om Coop Norge og kabotasje HER

Traileren var full av laks som skulle til Marine Harvest på Gardermoen. Foto: Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!