Den nye bilen er krafitg maskert. Legg merke til de utvendige speilene. De er kamuflert foran, men her ser vi at det er et nytt speildesign på gang.

Fronten er dekket av en falsk grill. Trolig kjøres varmetester der den originale grillen er fjernet helt.

I februar i år kunne vi vise spionbilder av neste generasjon Scania. Da var det snakk om bilder tatt i Nord-Sverige. Bildene viste en lastebil med høyt førerhus som var godt maskert. Mest sannsynlig er det nye førerhuset utstyrt med blant annet flatt gulv. På det maskerte førerhuset ser det også ut som om det kommer integrerte ekstralys i takskalken.

450 hester

Nå har vi fått tilgang til nye spionbiler av neste generasjons Scania. Denne gangen er bildene tatt i varmere strøk, muligens i Spania. Det er snakk om en lastebil med lavere førerhus enn det vi kunne avsløre i vinter. I motsetning til bilen på de forrige bildene, så har denne bilen svenske registreringsskilt. En sjekk hos svenske transportmyndigheter viser at bilen er førstegangsregistrert den 19. juni i år, men at den ble forsikret 23. mai i år. Bilen står registrert på Scania CV Aktiebolag, og skal ikke gå i yrkesmessig trafikk. Modellbetegnelsen er Scania P450LA6x2MSA, og dokumentene viser at motoren har en effekt på 331 kW, som er det samme som 450 hk.

Nye vinduer

På bildene ser vi at også dette førerhuset, som er et lavbygd P-førerhus med høyt tak, er heftig maskert. Det eneste som ser ut til å være avslørt er at de skrå friformlysene i fronten er de samme som på de forrige bildene vi publiserte.

Les den saken HER

På taket er det dekket til med plater, både i front og på sidene. Vi tror at feltene på sidene dekker overlysvinduer. Ellers merker vi oss at fasongen på takskalken har linjer som kan minne om det nye Volvo FH-førerhuset. Det forundrer oss ikke; aerodynamikkens lover og regler styrer mye av designet.

Alt for å få så lavt forbruk som mulig, samtidig som det er viktig å ta vare på den innvendige plassen.

Barcelona

I fronten er lastebilen «lettkledd» og mest trolig så er ikke denne bilen utstyrt med noen grill i det hele tatt. Ved å forstørre bildene ser vi blant annet rett inn i luftfjæringsbelgene til hyttefjæringa, via den firkantede åpning. Trolig gjennomføres det tester i ekstrem varme, og kan hende er originalgrillen ille åpen nok, slik at kjølingen blir for dårlig?

Også på disse bildene ser vi at speilhusene ser ut til å være av MAN-utgave, men også denne gangen er det påsatt løse speilhus utenpå de egentlige, for å sørge for forvirring. Resten av førerhuset er også tildekket med løse plater og kamuflasjetape. Den rette frontruta videreføres. Ikke så rart da dette virker direkte inn på den innvendige plassen.

Begge spion-Scaniaene har interne navn. Mens vinterbildene viser en lastebil der det står «Bremina» i frontruta, så står det «Barcelona» på de ferskeste bildene. Kjører Scania en hel serie med testbiler der alle har forskjellige internnavn som begynner på B?

Nå venter vi bare på at noen sender oss bilder av en mer avkledd variant. Det kan ikke være lenge til lanseringen nå.

Da vi avslørte nye Volvo FH kan du lese HER

Her ble nye MB Actros avslørt. Les det HER

Renault ble avslørt HER

I den firkantede luka skimtes hyttefjæringa. På sidene av takskalken og i fronten er det store deksler. Skjuler de integrerte fjernlys foran, og overlysvinduer på sidene?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!