Her er kontrollør Edvin Kveum i gang med å sjekke vogntoget.

Thomas Rustad foteller til tungt.no at vogntoget kom fra Sverige og hadde med seg gjenvinningsplast til Notodden. © Statens vegvesen

- Dette var stygt og kunne ha forårsaket en alvorlig ulykke. Tenk på hvordan det er å møte et overlastet vogntog ute av kontroll som kommer mot deg i 90 km/t, Det er ikke noe kjekt, sier inspektør Thomas Rustad som avdekket forholdet i samarbeid med overingeniør Edvin Kveum.

Vogntoget ble torsdag stanset ved en rutinekontroll på Taraldrud kontrollstasjon rett sør for Oslo.

Det aktuelle vogntoget ble tatt inn på grunn av overvekt og var i generelt dårlig stand.

Hadde flikket på ramma

- Vi tok det inn på grava og så at rammen var nær ved å ryke tvers av. Bildene viser at sprekken var forsøkt reparert ved sveising, men rammen hadde ikke tålt belastningen. Ramma kunne gått rett i bakken, og sjåføren ville fått store problemer med å kontrollere kjøretøyet. I fart kan slikt få fatale følger, sier Thomas Rustad.

Det var ikke overvekt på selve hengeren, men i sum for vogntoget, der akseltrykket ble for høyt både foran og bak. Det kunne ha 11,5 tonns trykk på bakakselen, mens det her var på 13 tonn.

Kjørte med stjålne prøveskilt

På Taraldrud ble det kvelden før stanset et utrangert norsk vogntog med svært tvilsomme prøveskilt. Disse var meldt stjålet i 2010, og nå var vogntoget på vei til en kjøper i utlandet.

- Kjøretøyet var i svært dårlig teknisk stand, og var i praksis oppbrukt. Det hadde overhodet ikke noe på veien å gjøre. I tillegg var skiltene ureglementerte, slik at disse ble beslaglagt, sier Thomas Rustad.

Vogntoget kjørte dessuten med last, noe som ikke er tillatt når man kjører med prøveskilt. Når prøveskiltene I tillegg var meldt stjålet, anser inspektørene bilen som uregistrert. Kjøretøyet kom dermed ikke lengre enn til Taraldrud, og forholdet er meldt til politiet.

Litaueren ble vinket inn på Taraldrud under en rutinekontroll.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!