Volvo benyttet anledningen til å vise nyheten I-Shift Dual Clutch.

Finske Mika Auvinen vant Nordic Trophy med sin utrolige bulkbil "Highway Hero"!

Elbilhysteriet er ikke like stort i Sverige som i Norge. Allikevel viste Nissan fram nye Nissan e-NV200. Karen på bildet ser ikke helt overbevist ut.

Annethvert år arrangeres den store lastebilmessa Elmia Lastbil i Jönköping, Sverige. Messa tiltrekker seg publikummere fra hele Skandinavia, også mange nordmenn velger å reise dit. For de som ikke har vært der kan det nevnes at Elmias messeområdet er en kombinasjon av store innendørs arealer, og store utendørsarealer. Sistnevnte er stort sett gress med asfalterte veier i mellom.

Allikevel blir det fort gjørmete og vått å gå ute dersom værgudene velger å sende ned regn fra oven - slik det var en del av da vi besøkte messa i går. I skrivende stund står fortsatt skoene til tørk.

Gass

Innendørs er det stort sett leverandører av utstyr og varebiler som holder til. Men som vanlig hadde også Volvo en stor del av standen sin inne, i tillegg til at de hadde breiet seg litt utendørs også. Der sto blant annet den nye FH med dobbelclutchkasse, som skal sørge for lynraske gearskift uten momenttap, ala det vi er vant med fra Volkswagens DSG-kasse.

Mercedes-Benz kunne by på Verdenspremiere med nye Econic med gassmotor (uten at noen så ut til å ta bølgen av den grunn). Hos Cosmo Trucks, som er DAF-importør i Sverige, var nok hovedfokuset å berolige kundene etter at nyheten om at deres eiere, nederlandske Koops Furness trolig ender i skifteretten mandag. Det jobbes med en løsning for å redde lastebildelen Cosmo Trucks.

Scania-standen var preget av blå Streamline-modeller, mens en lekker spesialutgave med navnet Blue Stream sto som midtpunkt. Hos MAN og Iveco var det som det bruker å være, litt kjedelig og ikke all verdens jubalong.

Det ser ut som om mange av lastebilutstillerne bare satser på sine vanlige kunder, og gjør heller lite for å tiltrekke seg nye.

Veteraner

Et av temaene i årets messe var smarte påbygg. Blant annet var en framtidsstudie utstilt, mens det ute hos påbyggerstandene var mye flott å se. Og visste man hva man var ute etter så er jo messer som dette en gylden anledning til å se på løsninger.

En egen hall på Elmia var øremerket veteranlastebiler, og på lørdagen var hallen fylt av blide lastebilfolk som mimret seg gjennom den herlige utstillingen. Der kunne de se på alt fra en førkrigs-Dodge med knottgenerator, via Opel Blitz, finske Vanaja (som ble en del av Sisu) og amerikanske arbeidshester som Ford og International, til herlige vogntog. En del av kjøretøyene var restaurerte, mens en del også hadde herlig brukspatina fra den gang kabotasje var et fremmedord, og en østeuropeisk lastebil var et svært eksotisk innslag på landeveiene våre.

Var det noen som sa det ikke var bedre før?

Nordic Trophy

Et av de mest publikumsvennlige arrangementene under Elmia Lastbil er konkurransen Nordic Trophy. Nok en gang var det et imponerende startfelt med lekre lastebiler som sto utstilt. Biler fra hele Norden, men også en og annen som hadde tatt turen fra kontinentet. Finnene er jo blant de råeste i Verden når det kommer til showlastebiler, og det var kanskje ikke noen overraskelse at vinneren av årets Nordic Trophy var en finne. Mika Auvinen med sin nye, og helt utrolige Mercedes-Benz bulkbil «Highway Hero» gjorde rent bord.

Det som derimot var litt mer overraskende var at andre og tredjeplassen også gikk til Finland, henholdsvis Javala Åkeri med sin «Ice Princess» bygget på en Scania R-serie, og Juha Ristimaa med sitt enormt fine vogntog «Madonna». Alt i alt ser det ut til at årets Elmia Lastbil ble en suksess.

Nå venter vi bare på Norges heftigste messe, TRANSPORTmessa på Gardermoen, i dagene 4. til 6. september. See you!

En egen hall på Elmia Lastbil var øremerket veteranbiler. Det var meget populært blandt publikummerne. Her en herlig trekalset Tidaholm.

I år hadde Elmia Lastbil slagordet "smarte påbygg". Her et rått kjøretøy for transport av skogsmaskiner. Det ser ut som en bil, men er egentlig bil og tilhenger. Påbygget er levert av svenske Smemax.

Skab er en av Europas fremste på påbygg med spesielle løsninger. De har blant annet bygget smøretrailere for det norske og det svenske skilandslaget. Men de har også bygget denne til det russiske skilandslaget.

To norske deltagere i "Utmanarklassen". F.v. en 1999 Scania T144 tilhørende Svein Mo AS, og en 1996 Scania 143 tilhørende Ørjan Orra Transport AS.

1967 Vanaja 505 er ikke et vanlig syn. Den finske produsenten ble fusjonert med Sisu i 1969.

En egen modellbilkonkurranse imponerte også. Her to utrolig detaljerte modeller som er laget av Morgan Håkansson. Han var forvørig deltager på TMs USA-tur i år.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!