Postnord har kontrakt på transport for Coop Norge mellom sentrallageret på Jessheim og Tromsø. Foto: Statens vegvesen

-Vi har fått en plausibel forklaring fra Postnord i denne saken, sier Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør i Coop Norge. Foto: Coop Norge

Det ser ut til å være en trend om dagen, manglende dokumentasjon for internasjonal transport. I løpet av få dager har Bjørn Uno Rogneby og kollegaene hans avdekket flere slike saker. Hvordan har det seg at store samlastere som Bring, Postnord, Freja og andre går i kabotasjefella på noe så enkelt som korrekte CMR-dokumenter? Er de slurvete, glemsomme eller er det en annen grunn?

Det er det vi lurer på etter at vogntog etter vogntog blir anmeldt for ulovlig kabotasjekjøring etter at sjåføren ikke kan dokumentere internasjonal transport inn i Norge.

Svenske

Her om dagen skjedde det igjen. En svensk trekkvogn tilhørende Bohlins Transport, trekkende på en norskregistrert tralle fra Postnord, ble stoppet i kontroll på Minnesund kontrollstasjon. Dokumentkontrollen avdekket at dette var en ulovlig kabotasjetur.

-Som vi har sett endel av i det siste så manglet også denne bilen dokumentasjon på internasjonal transport inn i Norge. Har man ikke den dokukmentasjonen med seg så er det umulig å vite for oss hvor lenge bilen har vært i landet, og om han har kommet til Norge i forbindelse med en internasjonal transport, sier Bjørn Uno Rogneby, ved Jessheim trafikkstasjon.

Han undres over at de tar så mange som ikke har dette i orden, det koster jo mye penger når de bler stanset for dette.

Den utenlandske transportøren blir politianmeldt. Bilen får ikke kjøre videre med godset, men må kjøre tom ut av Norge, og det må skaffes en erstatningsbil. Vi snakker fort mye penger her, alt fordi de ikke har noe så enkelt som et korrekt CMR med seg, sier Rogneby.

Den aktuelle transporten var på vei fra Jessheim til Tromsø med varer for Coop Norge, da den ble stanset. Vi tok kontakt med Coop Norge og stilte kommunikasjonsdirektør Kristin Paus noen spørsmål.

Coop Norge svarer

-Hva er Coop Norge sin holdning til bruk av utenlandske transportører til innenlands transport i Norge (kabotasjekjøring)?

-Vår holdning til kabotasjekjøring er at det innenfor gjeldende regelverk er nødvendig og akseptert.

-Hvilken transportør/transportører har kontrakt på transport for dere mellom Østlandet og Tromsø?

-Vår kontraktspartner på denne strekningen er PostNord.

-Hvem har leid inn den svenske transportøren til dette oppdraget. Coop Norge eller en ekstern speditør/transportør?

-Vår transportør, PostNord, har ansvar for denne transporten.

-Kjører Bohlins Transport fast for Coop Norge?

-Nei, Vi har ingen kontrakt med Bohlins Transport.

-Hvilke følger får denne saken for de involverte?

-Vi har en klar og streng kontrakt med PostNord. Når det gjelder denne konkrete saken, har PostNord gitt oss en plausibel og troverdig forklaring på hva som har skjedd. Saken vil derfor ikke få noen praktiske følger, avslutter Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør i Coop Norge.

Les om forrige gang Postnord var innblandet i ulovlig kabotasje HER

Les om da Bring Trucking ble tatt HER

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!