Flere lesere har allerede møtt transporten etter starten onsdag kveld. Ekvipasjen har kjørt Rv4 fra Oslo og forbi Gjøvik. På morgenen i dag sto den parkert ved den gamle bommen på Mjøsbrua. Deretter er planen å fortsette til Moelv og over på gamle E6 gjennom Brøttum.

Såvidt vi er kjent med, skal ekvipasjen fortsette på siste etappe torsdag kveld.

Vogntoget er ventet til Lillehammer sentrum mellom 22.00 og midnatt.

E6 tåler ikke belastningen

- Hovedårsaken til at den ikke kjører E6 fra Mjøsbrua og til Lillehammer er den midlertidige brua som ble satt opp på Vingrom etter flommen i 2013. Den ville ikke tålt den ekstreme belastninga som dette vogntoget representerer, sier rådgiver for spesialtransport i Statens vegvesen, Morten Skaugen.

På grunn av de ekstreme dimensjonene har Statens vegvesen kvalitetssikret ruta vogntoget skal kjøre sammen med oppdragsgiver Statnett.

- Det viktigste er at en slik spesialtransport ikke fører til fare for andre trafikanter. Derfor har vi først og fremst sett på hvilke veger som burde velges ut fra trafikksikkerhetshensyn.

 


Det er bruavdelingen i Vegdirektoratet som har godkjent at alle bruene som skal passeres tåler belastningene.

Morten Skaugen tror ekvipasjen vil møte de største utfordringene når de 28 akslingene skal igjennom rundkjøringer i Moelv og Lillehammer sentrum.

- Selv om dette vogntoget kan svinge med alle de 28 akslingene, så blir det spennende å se hvordan det går når det kommer til svinger som er dimensjonert for langt kortere kjøretøy, sier Morten Skaugen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!