En av ildsjelene i foreningen «Langtransports venner» Hans Arvid Austestad, forteller at de vil være til stede for å selge bøker med historier fra traileryrket på 60, 70 og 80-tallet.

Med seg har de en nyrestaurert Scania 140, nøyaktig lik dem som ble overlevert i 1974.

Austestad, som selv kjørte den aktuelle bilen i 1977-78, forteller at Langtransport kjøpte to biler samtidig og dette var den andre av dem som ble tatt i bruk.

Helt maken

- Skapet og forskjellig annet utstyr er originalt, men selve chassiset som dengang het SN 63980, har gått i graven. Vi kjøpte derfor en tippbil på Vinstra i Gudbrandsdalen, som var helt identisk. Det var kun få nummer forskjell på chassisnummeret. Den er helt maken å se til, forteller Austestad.

Lang reise

Den gamle sliteren har vært gjennom en lang prosess for å fremstå slik den gjør i dag.

Scania Brunkeberg har forlenget rammen og akselavstanden, før bilen ble sendt til Danmark i januar. Stiholt har sveiset alt av rust på den og ribbet hytten fullstendig. Rammen er sandblåst og metallisert og hele bilen er lakket identisk med hvordan den var som ny hos Langtransport.

Malt reklame

- Skapet har vi i klubben tatt på dugnad. Du kan se masse bilder av prosessen på nettsiden vår, langrtransports vennes. Reklamen fra Hallvard Lerøy er malt på skapet for hånd, som i gamledager. Det eneste uoriginale er klarlakken som ligger over det hele, sier han.

Langtransportgjengen har til og med byttet ut de slangeløse dekkene som var på bilen og fått tak i gamle felger med ringer, felgband og slanger.

Se utstillerne på TRANSPORTmessa her.

Buurde bli klar

I skrivende stund har Karl Johan Buur begynt på hytten innvendig og vi håper han blir ferdig til Transportmessa.

- Planen er at vi skal stå sammen med Hurlen og Evensen og selge boken «Vi som kjørte Langtransport», som ble gitt ut for et par år siden. Vi trenger litt salg for å finansiere dette prosjektet, innrømmer Austestad.

Hengeren

Restaurering er dyrt og nå er kassen tom.

- Hjemme har jeg en original henger stående som også skal pusses opp, men den er nok ikke på veien før om tidligst et par år. Det er en 1975-modell som har gått for Bergensmeieriet. Skapet er make til VBK-skapet på bilen.

Ses på messa!

Foreningen «Langtransports venner», består for det meste av sjåfører som engang har kjørt i selskapet. Inngangsavgiften er 1000 kroner for livslangt medlemsskap, penger som har gått med til bokprosjekt og nå en restaurert lastebil.

Hans Arvid Austestad er ansvarlig for bilen og har hatt hovedjobben med dette prosjektet, men den blir registrert på foreningen og styret der har ansvaret i fortsettelsen.

Vi gleder oss til å ta den nærmere i øyesyn på Transportmessa!

Les også: Velkommen til vår åttende transportmesse!

De som allerede har boken «Vi som kjørte Langtransport», kan bla opp på side 75 og lese om bilen som nå er restaurert. Bildet er fra 1978 og er tatt bak grensehotellet i Krusaa, der Hans Arvid Austestad venter på at grensen til Vest-Tyskland skal åpne.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!